Vinný kmen a ratolesti

01.06.2014 12:15


Vinný kmen a ratolesti


Jan 15: 1 - 8

"Já jsem pravý
vinný kmen a můj Otec je vinař. Každou ratolest na mně, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla ovoce ještě více. Vy jste už čistí tím slovem, které jsem k vám mluvil. Zůstaňte ve mně, a já (zůstanu) ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od sebe, nezůstane-li na kmeni, tak ani vy, nezůstanete-li ve mně. Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti. Kdo zůstává ve mně a já v něm, ten nese mnoho ovoce, neboť beze mne nemůžete dělat nic. Kdo nezůstane ve mně, bude vyhozen ven jako ratolest; uschne, seberou ji, hodí do ohně - a hoří. Zůstanete-li ve mně a zůstanou-li ve vás moje slova, můžete prosit, oč chcete, a dostanete to. Tím bude oslaven můj Otec, že ponesete mnoho ovoce a osvědčíte se jako moji učedníci"

1. Já jsem pravý vinný kmen

V této Ježíšovi řeči nejde o podobenství, ale o metaforu. Metafora je jazyková a rétorická konstrukce spočívající v přenášení významu na základě vnější nebo vnitřní podobnosti.

Pán Ježíš klade důraz na sloveso " zůstávat". Být v Něm. Být
organicky srostlý s kmenem. Jidáš již opustil kruh dvanácti. Učedníci sedí
u stolu a poslouchají závěrečnou řeč svého Mistra, který bude  druhý den ukřižován

1. Ježíš je jedinečný zdroj života

Ježíš je jedinečným zdrojem života, protože je ono "Slovo", které bylo na počátku a které je Bůh.  Úvodní hymnus evangelia Janova o božství Ježíše mluví jasně " V něm byl život a život byl světlo lidí " ( Jan 1:4)

2. Ježíš je pravý vinný kmen

Ježíš je životadárným kmenem pro ratolesti, které nesou ovoce. Kmenem proudí míza z kořenů do ratolestí a plodů.  Výraz "pravý" je více méně
polemický. Proč ? O Izraeli se v Bibli mluví jako o vinné révě.  Někdy v kladném, jindy v záporném slova smyslu.

Žalm 80:9-11 "Vinnou révu z Egypta jsi vyňal, vypudil jsi pronárody a ji jsi zasadil. Připravil jsi pro ni všechno, zapustila kořeny a rozrostla se v zemi. Hory přikryla svým stínem, její ratolesti jsou jak Boží cedry ...

Iz.5:1-7 " Zazpívám svému milému píseň mého milého o jeho vinici: "Můj milý měl vinici na úrodném svahu... jsem očekával, že vydá hrozny, jak to, že vydala odporná pláňata?

Po mnoha neúspěšných pokusech o získání ovoce z této vinice přichází razantní rozhodnutí  ...... Udělám z ní spoušť, nebude už prořezána ani okopána a vzejde bodláčí a křoví, mrakům zakážu zkrápět ji deštěm."  Vinice Hospodina zástupů je dům izraelský a muži judští sadbou, z níž měl potěšení..".

Bůh Izrael kultivoval jako se obdělává vinice, aby nesla užitek. Nebyla to chyba Boha jako vinaře, že se stala vinicí planou. Dělal všechno pro to, aby přinášela krásné a chutné hrozny . Žel, vidíme, že přinášela jen kyselé plody.  

Teď přichází zásadní změna. Je zde pravý vinný kmen  Ježíš a vinař, nebeský Otec. Kdyby nebylo vinaře, nebylo by ani zasazení kmene do půdy
a nezačala by proudit životadárná míza k růstu ratolestí. Jak můžeme pozorovat v Janově evangeliu, za vše, co Ježíš koná a co zvěstuje, je v důsledku odpovědný Otec, cit.  

" .... A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal" ( Jan 14:24)

3. Jde o obraz Izraele a jeho vztahu k Ježíši

Metafora spočívá v obrazu Izraele. Je zde taková trojkombinace : Ježíš jako vinný kmen, obraz Otce jakožto vinaře a učedníci představují ratolesti, které nesou ovoce. Nejlépe to pochopíme z pohledu každodenní praxe při pěstování vinné révy.

Jsem z Jižní Moravy a na vinici jsem jako kluk pracoval. Kdyby se nechala vinná réva růst jak by jí napadlo, tak to bude samý výhon s velmi malou úrodou, protože by se réva vysilovala a nezbylo by na výživu a růst hroznů. Kdyby nebylo vinařovi, rozuměj Otcovi, pěstební činnosti, tak nebude " hojné ovoce"

Role nebeského Otce i Pána Ježíše je stejně důležitá. Jeden bez druhého nedocílí dobrého ovoce. Kdyby Otec neposlal Syna na svět, aby za nás zemřel a vzal naše hříchy na sebe, tak by neexistovaly žádné ratolesti. Nebylo by v kom zůstávat!

Jak jsme probírali na biblických hodinách : Židé, vyvolený Boží národ nevěřil a neuvěřil slovům a činům Pána Ježíše. Ježíš jejich odpor shrnul u
Jana 15:22 - 24, cit. "Kdybych byl nepřišel a 1) slova nemluvil k nim, byli by bez hříchu. Nyní však nemají výmluvu pro svůj hřích.  Kdo nenávidí mne, nenávidí i mého Otce. Kdybych byl mezi nimi nečinil 2) skutky skutky, jaké nikdo jiný nedokázal, byli by bez hříchu. Ale oni je viděli, a přece mají v nenávisti i mne i mého Otce".

Nepřijímají ani slovo, ani skutky a proto jsou bez výmluvy a mají hřích. Nepřijímají spojení s pravým vinným kmenem, který je v našem obraze Kristus. Ježíš přišel ke svým soukmenovcům jako jejich Mesiáš. Přišel se slovy od Otce a skutky, které koná Otec skrze Něj. Židé v Janově evangeliu nepřináší žádné ovoce, protože nepřijímají pěstební činnost nebeského vinaře, Boha Otce !

4. Úloha vinaře

Jan 15: 2-3 " Každou mou ratolest, která nenese ovoce, odřezává, a každou, která nese ovoce, čistí, aby nesla hojnější ovoce. Vy jste
již čisti pro slovo, které jsem k vám mluvil
".

Ježíš se obrací na učedníky a říká " Vy jste už čistí...." (v.3a). Učedníci sedící kolem stolu jsou ratolestmi, které již nesou ovoce.
Jsou spojeni s vinným kmenem a prořezáváni slovem toho, kterého poslal Otec.

Jan 14:24  " ....... A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal . " ( Jan 14:24b) .  Zde je vidět úžasná jednota
Otce a Syna. Slova, která učedníci poslouchají nejsou Jeho, ale Otce.  Ježíš je zcela ztotožněn se svým nebeským Otcem. Boží jednota v praxi

Učedníci slyší a přijímají Ježíšovo slovo. Už jsou nebeským Otcem - vinařem, prořezáváni . Už u nich probíhá proces formování tedy stříhání ratolestí, aby nesly " hojné ovoce".

Opakuje se informace z události, kdy Pán Ježíš myl učedníkům nohy. Petr odmítal přijmout takovou službu od Mistra a říká  "Pane, pak tedy
nejenom nohy, ale i ruce a hlavu!"  Ježíš mu řekl: "Kdo je vykoupán, nepotřebuje než nohy umýt, neboť je celý čistý. I vy jste čistí, ale
ne všichni."
( Jan 13:9b - 10) . Tím nečistým, který si držel hřích, byl Jidáš.

K nesení ovoce nestačí být s Ježíšem a přijmout Jeho slovo : Musí zůstávat v Něm a ON zůstane v nich , cit. " Zůstaňte ve mně,
a já (zůstanu) ve vás..."
  ( v.4a)

Otec , jako nebeský vinař, podporuje růst a rozhoduje o zničení neplodných větví, cit.  "Kdo nezůstane ve mně, bude vyvržen ven jako
ratolest a uschne; pak ji seberou, hodí do ohně a spálí"
Jan 15:6.

Vzhledem k tomu, že všechny ratolesti jsou "v" Ježíši, potom jsou všichni součástí nějaké množiny. Jakýkoliv výklad, který učí, že ratolesti,
které nenesou ovoce a jsou odřezáni od kmene, jsou věřící tvořící jeho Církev, musíme vyloučit. Z Písma víme, že není žádného odsouzení pro ty, kdo skutečně věří, cit.

 " Nyní však není žádného odsouzení pro ty, kteří jsou v Kristu Ježíši "  (Ř 8:1)

Pán Ježíš se z rozhodnutí Boha stal novým kmenem. Starozákonní vinice končí a má vyrůstat nová. Ježíš nepřišel jen za učedníky. Přišel k těm svým. Vždyť byl ze strany tělesného původu z pokolení Juda. Ten zdávna zaslíbený potomek krále Davida. Z něho má vyrůst vinice nová, který bude přinášet nádherné a chutné plody. 

Tady vystupujeme z metafory a můžeme přejít k obecně platnému argumentu . Ti kdo , z vyvoleného národa, nepřijali Ježíše jako toho,
kterého posílá Otec se nutně stávají neplodnými ratolestmi. Stará smlouva, všechny ty předobrazy na dokonalou oběť Pána Ježíše byly v Kristu
naplněny. Přichází nový věk jednání Boha s člověkem, ale i s Izraelem jako takovým. Je třeba vnímat proměnu času.

Židé dostali nový kmen a měli se stát novými ratolestmi. Žel, velká většina Ježíše jako svého Mesiáše nepřijímá a je Otcem odříznuta, sebrána a nakonec spálena. Větvě z vinice se nehodí k ničemu jinému než ke spálení. Dnes by se daly taky štěpkovat a pak by z nich bylo alespoň teplo. Nevidím v tom eschatologický (budoucí) Boží soud a jejich odsouzení k věčné smrti. Jde o to, že nejsou-li v Něm, nemohou nést ovoce. Nebeský vinař provádí jen to, co má dělat, aby kmen nesl krásné a chutné hrozny. V této Jež V této Ježíšovi řeči jde o " zůstávání v Něm " jako základní nutné podmínce pro nesení ovoce.  

5. Ježíš přináší rozdělení

Vyznání víry Židů, Ježíšových současníků,  spočívalo na Mojžíšovi a písmech Starého zákona. Ježíš otřásl jejich přesvědčením.  Připomenu např. Jan 5:39-40 " Zkoumáte Písma a myslíte si, že v nich máte věčný život; a Písma svědčí o mně. Ale vy nechcete přijít ke mně, abyste měli život..." . Jestliže se hlásili k Mojžíšovi, měli přijmout i Ježíše z Nazaretu , protože písma svědčí o Něm. Přesto se dál drželi svých představ o Bohu a nepochopili, že musí zůstat připojeni k novému kmeni. Nedokázali přijmout novou zbožnost pro svou vědomou zatvrzelost.  

Tento postoj vidíme v tom, jak židé spoléhali na svoje tělesné dědictví. Jan 8: 39 - 44 " Odpověděli mu: "Náš otec je Abraham." Ježíš jim
řekl: "Kdybyste byli děti Abrahamovy, jednali byste jako on
( tzn. věřili by Mu)....Ježíš jim řekl: "Kdyby Bůh byl váš Otec, milovali
byste mě
,
( oni Ho budou chtít zabít)  neboť jsem od Boha vyšel a od něho přicházím....Proč mou řeč nechápete? Proto, že nemůžete snést mé slovo....".

Tvrzení židů, že jsou "v "Mojžíšovi nebo že Abraham je jejich "otcem", mělo být ve skutečnosti vyznáním být "v" Kristu, k němuž všechny
události směřovaly.

Apoštol Pavel tohle tajemství odhaluje v Gal. 3:29  " Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši. Jste-li Kristovi, jste potomstvo Abrahamovo a dědicové
toho, co Bůh zaslíbil"
. Tohle slovo bylo určeno věřícím z řad pohanů. Ale obráceně platí, že Židé , jakožto tělesní potomci praotce Abrahama,
měli zůstat v Kristu, protože Abraham je praotcem všech věřících v Boha Spasitele.

Už v době Božího navštívení se měli Židé obrátit k Ježíši jako k Mesiáši, protože ON je a vždy byl tou pravou vinnou révou a kmenem. Proto všichni Židé, kdo vyznávají, že jsou "v" Hospodinu a přitom Krista nepřijímají, nenesou ovoce . Plané ratolesti bez ovoce jsou obrazem židů,
kteří nepřijali a nepřijímají Krista

Tato slova nám připomínají Boží věrnost nejen ve spáse lidí, ale i v záruce Jeho posvěcování "Tak jedinou obětí navždy přivedl k dokonalosti ty, které posvěcuje" Židům 10:14

Aplikovat na Církev lze jen čištění ratolestí, aby nesly hojnější ovoce, odřezání se netýká těla Kristova, které by pak bylo navěky zohaveno

6. Hledá se pravé ovoce  

V metafoře o vinném kmeni a ratolestech je kladen důraz na " zůstávání v Kristu" . Tam klade Ježíš ve svém vyprávění důraz. "beze
mne nemůžete dělat nic
" ( Jan 15:5) .O ovoci pak Ježíš mluví v následujícím textu ve verších patnáct a šestnáct, cit.

"Už vás nenazývám služebníky, protože služebník neví, co činí jeho pán. Nazval jsem vás přáteli, neboť jsem vám dal poznat všechno, co jsem
slyšel od svého Otce.  Ne vy jste vyvolili mne, ale já jsem vyvolil vás a ustanovil jsem vás, abyste šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo; a Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu
"

Učedníci jsou Ježíšovi přátelé ( blízcí druhové) . Za ně pokládá svůj život (v.13) a oni jsou ratolestmi zůstávajícími na vinném kmeni ( v.5a "Já jsem vinný kmen, vy jste ratolesti...." ) k přinášení mnohého ovoce ( v. 5b a 8 "  Tím bude oslaven můj Otec, když ponesete hojné ovoce a budete mými učedníky" ) .

Ve jménu Ježíše, který si je vyvolil a pověřil, aby cit,  "šli a nesli ovoce a vaše ovoce aby zůstalo" (v.16b) se budou obracet na Otce ( v.16c " Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu" ) . 

Jelikož přinášejí užitek, pokračují tak v poslání toho, kdo je poslal ( tedy pokračují v šíření Boží království ) a dostanou vše oč budou prosit od Otce  (v.16c  " Otec vám dá, oč byste ho prosili v mém jménu"). Učedníci tak budou mít ( mají) podíl na jednotě Otce a Syna a na Jeho
lásce i  moci
.

Tohle je úžasné zaslíbení nejen pro učedníky, ale pro věřící všech dob. Učedníci a další přátele čekali na seslání Ducha svatého o Letnicích a od té doby, každý, kdo patří Kristu a ZŮSTÁVÁ v Něm má zaslíbení, že dostane to, oč Otce prosí. Dostane to, co je v souladu
s Boží vůlí.   

Tím ovocem je vše co uděláme pro šíření známosti o Ježíši jako Spasiteli. Vše co uděláme pro šíření Božího království . Je to naše setkávání , jsou to naše chvály, kázání a modlitby.   Vše, co zůstane jako hodnota pro věčnost.

Je to i naše víra na zázraky tady a teď. Máme zaslíbení , že nám nebeský Otec dá, oč bychom Ho prosili ve jménu Ježíš !

To všechno představuje ovoce, které zůstane na věčnost. Je to všechno , co oslaví Otce. Stejně jako Pán Ježíš oslavil Otce na zemi tak i my máme žít k oslavě našeho Pána a Spasitele, Ježíše Krista a také našeho Otce v nebesích

Amen