Tajemství úspěšného manželství - I.

02.02.2014 17:02
 

 

Tajemství úspěšného manželství

 

U  nás  se téměř každé druhé manželství  rozvádí. Mnozí manželé mají život  plný nedorozumění a hádek.  Vznikají  duševní  a   citové  poruchy,  které stupňují napětí  v rodinách a  zejména manželských vztazích . Podle Českého statistického úřadu bylo příčinou téměř třetiny rozvodů, cituji doslova „ rozdílnost povah, názorů a zájmů .  16 %  rozvodů připadalo na kategorii „ostatní“. Obě hlavní příčiny mají nespecifické důvody. Jsou jakýmsi komplexem řetězených příčin a následků, které pomalu ale jistě narušují vztahy manželů .  Na prvním místě jasně definovaných příčin je nevěra s 3,7 % na straně muže a 2,9 % žen.

 

Nevím, jaké je procento rozvodů na počet uzavřených sňatků v církvích a sborech, kde se vyznává víra v Pána Ježíše jako svého Spasitele jakožto základního prvku víry. Je určitě daleko menší než v prostředí profánním, tedy světském. Vůbec netvrdím , že manželství lidí nevěřících v Boha musí být plné nedorozumění , hádek a že musí být více ohroženo rozvodem než manželství křesťanské. Dnes chci ukázat na křesťanské myšlení, které vede k úspěšnému manželství. Tyto základní východiska se týkají jak věřících, kteří se chystají uzavřít sňatek, tak i nás, kteří jsme třeba i dlouhodobě ženatí nebo vdané   

 

Tou základní hodnotou, která se bude prolínat celým kázáním je to, že sílou k překonání všech možných nástrah vedoucích k selhání manželství je sám Bůh ! Pisatel biblické knihy  Kazatel nejdříve řekl, že je, cit, „  Lépe dvěma než jednomu,, a pak pokračuje. Jedním z důvodů, proč je lépe dvěma než jednomu je toto, cit. „ Také leží-li dva pospolu, je jim teplo; jak se má však zahřát jeden?   Přepadnou-li jednoho, postaví se proti nim oba. A nit trojitá se teprv nepřetrhne!

 

V tomto případě je potřebné pevnosti dosaženo  ne ve dvou, ale  ve třech !  Nemůžeme zůstat jen v tělesné rovině. Ano, je pravdou, že jeden druhého může zahřívat sdílením tělesného tepla. Ale pisatel mluví obrazně a směřuje do duševní i duchovní roviny. Prostě Boží slovo říká, že dva jsou silnější a může jeden druhému pomoci ve chvílích, kdy to partner potřebuje. Dokládá to verš, který je před tím, cit. „ Upadne-li jeden, druh jej zvedne. Běda samotnému, který upadne; pak nemá nikoho, kdo by ho zvedl „ . Manželství,  jakožto soužití dvou partnerů se určitě neuzavírá proto, aby jeden druhého po pádu na zem zvedal nebo ho zahříval pod jednou dekou. V této pasáži knihy Kazatel vidím v prvé řadě duchovní rovinu, která směřuje ke zdůraznění pevnosti tří pramenů nitě. Pro lepší představu budeme pracovat s pojmem provaz.

 

Tady je vidět Boží koncepci ( plán ) pro úspěšné manželství. Jde o spojení tří   osob  -  muže, ženy  a   Boha  do  jednoho  života. Bůh  se  stává  nedílnou  součástí  společného  života. Základem , který  je  neoddělitelně  spojuje,  je  smluvní vztah. Tento třípramenný provaz se " nesnadně přetrhne" Provazníci říkají, že nejpevnější  provaz je  tehdy, když se všechny  prameny vzájemně dotýkají  a to  nastává  u třípramenného provazu. Čtyři prameny je moc  a dva  málo.

 

Manželství je někdy velmi namáhaný provaz. Můžou i  dva prameny prasknout, ale pokud  třetí  vydrží, získá se  čas na  svázání přetržených  dvou pramenů  a provaz má dál svou jmenovitou pevnost. Jestliže jedním z pramenů  je Bůh - svazek se  nikdy nepřetrhne. Pokud Boha vyženeme ze svých  srdcí, může ztroskotat i manželství věřících lidí. Vzájemný svazek tří pramenů drží smluvní vztah o kterém chci mluvit v dalším kázání na toto téma

 

Manželství, jako instituce, není vůbec na blázna a je velkou chybou, že je ve společnosti čím dál víc zlehčováno a odsuzováno jako nějaká koule u nohy. Od celebrit a idolů každou chvíli slyšíme : „  Na to, abych někoho mohl milovat a mít s ním dobrý vztah nepotřebuji žádný papír“ . Tím myslí „ Oddací list“. Tohle se permanentně zasévá do myslí lidí a mnozí volný svazek muže a ženy praktikují.

 

Podle Božího srdce je manželství v podstatě smluvní vztah tří stran : Boha, muže a ženy. A to je obraz třípramenného provazu. Tato smlouva se uzavírá veřejným aktem , kterému se v našich kulturních podmínkách říká svatba.

 

To všechno, co jsem doposud řekl, nám ukazuje na skrytou příčinu vysoké rozvodovosti v profánní oblasti společnosti.  Lidé, místo toho, aby nejprve vyřešili problém hříchu a pak žili pod Boží vládou, Boha ze svého života vědomě vyřadí, aby jim nebránil ve svobodě. Žít si s kým chci a jak dlouho chci.

 

Jenže být v manželském vztahu vyžaduje jistá omezení. Už si nemůžu dělat co chci, ale musím brát ohled na smluvní partnery. A těmi jsou  Bůh a žena potažmo Bůh a muž. Pokud smluvní vztah chybí, můžu v jedné chvíli roztáhnout křídla a uletět pryč.

 

Nedávno jsem mluvil s jednou mladou ženou s jedním dítětem chodícím na základní stupeň školy. Nesmluvní partner od ní jednoho krásného dne odešel. Nestálo ho to mnoho námahy. Prostě sbalil kufry a šel o dům dál. V tu ránu ztratila partnerka komparativní výhodu života ve dvou. K tomu musím vysvětlit co výraz „ komparativní výhoda“ znamená . Jde o ekonomický pojem. V obecné rovině znamená, že pokud nějaký subjekt ( představme si třeba firmu) může určitý druh zboží vyrábět s nižšími náklady než jiné subjekty (firmy) , má vůči ostatním absolutní výhodu. Dokáže vyrobit více zboží ze stejného množství výrobních zdrojů. Proto je pro něj výhodnější specializovat se na tento druh zboží a přebytky vyměnit za ty druhy zboží, u kterých má absolutní výhodu někdo jiný, než produkovat všechny tyto výrobky sám. Mladá žena pokračuje ve svém životním příběhu sama. Na všechno je najednou sama, bez partnera

 

Jako samoživitelka to nemá vůbec jednoduché : Musí mít práci, musí být zdravá, musí mít fungující auto, musí sama vychovávat dceru atd. Bývalý partner platí a někdy výživné neplatí. Prostě je v podstatě strašně nesvobodná a svázaná. Kdybych použil vojenský výraz tak řeknu, že je sevřená na všech frontách. Shání partnera, ale nenachází. Jo na jednu noc, těch by se našlo. Jo, těch co mají dluhy a potřebují se někam uchýlit, aby neskončili na ulici, těch by se našlo . A tak by mohla mluvit o svém neštěstí ještě hodně dlouho.

 

Jako křesťan musím znovu říct, že základní problém neúspěchu v partnerství nebo v manželství je v odmítání Boha. To je ta základní chyba . ON nás stvořil, ON nám nastavil pravidla pro vzájemné soužití a ON nám dává svou sílu skrze kterou můžeme jít a vítězit nad všemi nástrahami porušeného řádu stvoření. Jak víme, došlo k tomu už v biblickém Ráji, kdy Eva a Adam vstoupili do prostoru, kde vládne jiná duchovní bytost a tou je Satan a další padlí andělé. A těm se daří převracet životní hodnoty tak, že neodpovídají původními Božímu záměru

 

Vraťme se k našemu tématu a tím jsou základy úspěšného manželství v řádu stvoření. Na jakých pilířích takové křesťanské manželství stojí . Nejprve chci říci, že i křesťané mají před sebou tajemství. Musí ho odhalit, aby udrželi trvale pevný vztah ve svém manželském svazku tří – Boha, muže a ženy. Přečtěme si základní text ve kterém by mnozí základ pro úspěšné manželství nehledali a sice Ef. 5: 25 – 23    

 

Muži, milujte své ženy, jako si Kristus zamiloval církev a sám se za ni obětoval,  aby ji posvětil a očistil křtem vody a slovem; tak si on sám připravil církev slavnou, bez poskvrny, vrásky a čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná. Proto i muži mají milovat své ženy jako své vlastní tělo. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe. Nikdo přece nemá v nenávisti své tělo, ale živí je a stará se o ně. Tak i Kristus pečuje o církev; vždyť jsme údy jeho těla. Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo.  Je to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev. A tak i každý z vás bez výjimky ať miluje svou ženu jako sebe sama a žena ať má před mužem úctu

 

1. Přístup k tajemství úspěšného manželství má každý člověk

 

Je zde řecké slovo  "mistérion" = „ tajemství  které    určitou  náboženskou souvislost. Označuje druh poznání, které poskytovalo cenný užitek, avšak bylo omezeno na zvláštní     skupinu     lidí, svázaných     svými    náboženskými praktikami. Aby  člověk  k  rozluštění tajemství přístup, musel  být  nejprve  "zasvěcením"  do  příslušné  skupiny uveden.

 

Velmi pozitivní zprávou je, že přístup k tomuto „ zasvěcení „ má každý člověk. Není to nic menšího než že uvěří v Ježíše jako svého Spasitele a Pána. Pak se stává „ částí Jeho Těla  „ tedy Církve Boží . Vírou v Ježíše Krista vstupuje do dříve nepoznané oblasti a tou je život v Božím království se vším všudy, včetně toho, že je mu odhalen smysl a význam manželství podle Božího záměru

 

Apoštol Pavel doslova vztahuje manželství ke Kristu a Církvi Boží. Manželé mají  hledat ono tajemství pohledem na to, jak se zachoval a chová Kristus k nám, jednotlivým údům Těla jehož Hlavou je . Jde o to, aby muž i žena měli v srdci Boží lásku. Prostým rozborem textu to tajemství odhalíme. Pojďme do toho

 

2. Sebeobětování

 

Muž má milovat ženu tak, jako Kristus miluje Církev. Ježíš se za nás obětoval na Golgotě a ty, kdo v Něj uvěří, získává pro sebe. Říká se tomu „posvěcení“ tzn. oddělení se od něčeho. Prvním předpokladem úspěchu v manželství je sebeobětování se pro toho druhého

 

Tou sebeobětí, která stojí v postulátu odhaleného tajemství na prvním místě, se otevírá cesta pro další podmínku úspěšného manželství věřících lidí a tím je

 

3. Vlastnictví

 

Sebeobětování se pro svého partnera přináší odměnu. A tou je vlastnictví . Vědomí toho, že manželka je moje a nikoho druhého. Žena chce být vlastněna, chce být u někoho, kdo jí miluje. To je vloženo do přirozenosti ženy od stvoření světa

 

4. Milovat sám sebe

 

Pán Ježíš nás miluje natolik, že si nás sám připravuje pro sebe, cit. „ …. tak si on sám připravil církev slavnou, bez poskvrny, vrásky a čehokoli podobného, aby byla svatá a bezúhonná“. Z textu dále vyplývá další  základní předpoklad pro úspěšné manželství milovat sám sebe . Vypadá to jako protimluv a nesmysl, ale musí číst text pozorně. Podívejme se co nám apoštol Pavel říká, cit. „ i muži mají milovat své ženy jako své vlastní tělo. Kdo miluje svou ženu, miluje sebe

 

Jak tomu rozumět ? Když muž miluje svou ženu, tak se mu to bohatě vrátí . Dostane od ženy to nejlepší, co mu ona může dát. Investice do vztahu se mu vrátí tím, že žena bude oplácet stejnou mincí a vytvoří se pevný svazek. Navíc, víme, že v systému Boží vlády má být muž podřízen Kristu. Jestliže má žena muže opravdu podřízeného Kristu, tak to je super východisko pro trvalý vztah

 

5. Udržovat vzájemnou lásku partnerů svým vztahem k Bohu

 

Vzájemnou lásku je potřeba průběžně udržovat. Protože vtahy mezi věřícím mužem a ženou jsou založeny na Boží lásce, pak je potřeba, aby každý z nich pěstoval osobní vztah s Bohem.  Čím víc jsou oba vnořeni do Boha, ztotožněni s Kristem, tím více je Boží lásky v jejich srdcích. V této oblasti máme být nenasytní. Toužit po tom, aby Duch svatý rozléval svou lásku do mého srdce

 

6. Sjednocení

 

Posledním předpokladem pro odhalení celého tajemství úspěšného křesťanského manželství je sjednocení,  chcete-li ztotožnění se s tím druhým. Cituji apoštola Pavla v našem textu „  Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo „

 

Aby mohlo dojít k naplnění Božího plánu pro manželství, pak musí muž opustit své rodiče, připojit se k ženě a tím se stávají jedním tělem. Je to organická a nedělitelná jednotka. Základ rodiny

 

Neznamená to, že jednoho dne syn řekne rodičům : „ Tak gutbáj, já odcházím,  oděluji se od vás a už mě nezajímáte“ . Tak to není ! Znamená to, že muž dozrál do chvíle, kdy je schopen vytvořit další pevný svazek a řetězit tak rození a umírání v manželském svazku. Z praxe známe jak velké a fatální problémy způsobí to, když se muž nebo žena neoddělí od rodičů. Ještě hloupější je , když rodiče dělají jednomu nebo druhému scény ve chvíli, kdy si manželé chtějí zařídit svůj život po svém. Dochází na citové vydírání, na výčitky všeho možného a končí to slovy „ To mám od tebe za všechnu dobrotu

 

7. Tři v jednom

 

Tak jako život křesťana je „ skryt s Kristem v Bohu“ , tak se, obrazně řečeno, rozplyne jeden v druhém a už nejsou dva, ale jeden. Mají stejný pohled na životní hodnoty. Spolu věří a chodí do společenství věřících lidí, mají stejný názor na výchovu. Je jasné, že každý musí někdy v něčem trochu ustoupit, ale ona pevná jednota je zjevná. Je to proto, že nejsou jen dva v jednom, ale tři v jednom. Stejně jako jeden provaz má tři prameny. Ten třetí je Bůh do kterého jsou oba vnoření a v Kristu spojeni do jednoho těla. Na závěr odhaleného tajemství apoštol Pavel klade důraz na Boží lásku „  Je to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev A tak i každý z vás bez výjimky ať miluje svou ženu jako sebe sama a žena ať má před mužem úctu

 

Zkušeností Církve Boží je i to, že ne všichni věřící lidi odhalí  ono „ tajemství   úspěšného manželství. Tady nejde jen o teoretickou znalost podmínek pro krásný vzájemný vztah, ale jde o to naučit se „sebe obětující se Boží lásce pro druhého“ a být druhému „ věrný“ protože jsem jeho . Byli jsme vyučováni, abychom si vybírali protějšky z našich sborů popř. z jiných, názorově spřízněných církví. Motto znělo : „ Hlavně aby byl nebo byla, věřící ! 

 

Ano, je to velmi důležité. Ale není to všechno ! Je potřeba, aby se člověk na manželství, které bude podle Božího srdce připravoval dopředu. Mnozí tu přípravu nestihli, protože uvěřili později a mají za sebou třeba i více neúspěšných partnerských vztahů. Pak je dobré a vítané, aby vrůstali do Božího charakteru osobním vztahem s Pánem Ježíšem a plnili se Duchem svatým. Ten jim dá sílu  k tomu, aby přijali Boží vůli pro partnerské vztahy. Tím není volný svazek muže a ženy, ale uzavření „ manželské smlouvy “.   O manželské smlouvě budu mluvit příště. Dnes si vystačíme s tím, že jsme odhalili tajemství úspěšného křesťanského manželství.

 

8. Celoživotním partnerem každého křesťana je Ježíš Kristus

 

Na závěr zopakuji jeho posloupnost . V prvé řadě jde o přijetí spasení vírou v Pána Ježíše . A tady začíná příprava na budoucí manželství. Už teď, kdy ještě svůj protějšek nevidíš, můžeš udělat hodně pro budoucí vztah s ženou nebo mužem.  Na začátku jsem mluvil o síle trojpramenného provazu jako obrazu vztahu Boha, muže a ženy. Tento provaz se nesnadno přetrhne.

 

Tajemství úspěšného manželství spočívá ve vzájemném sebevydání se  jeden  druhému. Teď by někdo mohl říct : „ Ale kde se to mám vlastně učit, když nemám partnera ?“ 

 

Ale Ty ho už máš ! Haleluja !! . Ty ho už přece máš ! Je to Ježíš, tvůj Pán a Přítel zároveň. Je to tvůj Milý

 

ON je tím Milým z Písně Písní a ty jsi ta milá, která touží po naplnění vzájemné lásky se svým Milým. V biblickém pojetí ke smlouvě mezi dvěma partnery patří oběť. Teď trochu předbíhám příštímu kázání na toto téma, ale musím to říct už teď.  Když jsi uvěřil, tak se s Tebou v duchovní oblasti něco stalo !

cit. "  Jsem ukřižován spolu s Kristem,   nežiji už já, ale žije ve mně Kristus. A život, který zde nyní žiji, žiji ve víře v Syna Božího, který si mne zamiloval a vydal sebe samého za mne   ( Gal.2:19b – 20 )  

 

Dokud máš čas na přípravu k manželství pak se dodívej Kristovu smrt na kříži  a řekni si  : „ Tato  smrt byla i moje  smrt. Ztotožnil jsem  se s Kristem , s Ním  zemřel a  vstal k novému životu. Nežiji již jen sám pro sebe ,ale pro Tebe , můj Milý " . Duch svatý nám dává sílu k  sebeobětování se pro Pána  a pro spoluvěřící ve sboru, kde mám svůj „duchovní domov“. A že máme co pro Pána i druhé věřící obětovat ! Obětujeme svůj čas, naplňujeme se Duchem svatý, který nám do srdce dává čím dál tím více Boží lásky. Udržujeme osobní vztah s Bohem na modlitbách, čtením Bible a dobré křesťanské literatury, chválami a posloucháním kázání. Modlíme se v jazyku ( kdo umí ) což také přispívá k „ plnění se Duchem svatým“ . Pracujeme na změně svého charakteru a vrůstáme do obrazu Krista. Tím se náš život mění před očima těch, kdo nás pozorují. Třeba to bude právě tato viditelná změna pro který mě můj partner bude chtít 

 

Dá se říci, že budování vztahu s Kristem a Bohem vůbec je nejlepší přípravou pro budoucí manželský vztah. Pokud bude křesťanská mládež a mladí lidé vůbec žít v bázni před Bohem a využijí čas bez partnerského vztahu  pro vrůstání do charakteru Krista, tak kladou základy pro úspěšná manželství. Pokud to budou dělat muži i ženy, pak nemám obavy o pevnost a úspěch křesťanských manželství.

 

Takový křesťan se již umí sebeobětovat, nevadí mu, že je vlastněn někým jiným, protože to není o ponížení, ale o vzájemné lásce a věrnosti.

 

Umí milovat sám sebe, protože si je vědom svého hodnoty, kterou má v Kristu. Tím že, od okamžiku uvěření pěstuje osobní vztah s Bohem a sjednocuje se s Kristem, tím že, něco starého opouští a do nového vstupuje, tak pak nemá žádný problém vydat se pro svého partnera !   Trénink se vyplatí, protože tohle musíme dělat až do konce života. Haleluja ! Vstupem do manželství to pokračuje a věřte mi, že čas přípravy se mnohonásobně vyplatí obou partnerům

 

Amen