Přetěžký balvan

25.11.2012 11:42

Přetěžký balvan

Zach. 12:3 „  V onen den učiním Jeruzalém přetěžkým balvanem pro všechny národy. Všichni, kdo se jej budou snažit vzepřít, se těžce poraní. Proti Jeruzalému se totiž shromáždí všechny světové národy „

„Onen den“ není jen jeden konkrétní den, který má přijít v budoucím čase. Jde o časové období o jehož délce, začátku a konci se vedou mezi vykladači Písem diskuse. „ Onen den“ je spojen s určitými událostmi, které se již dějí a ještě dít budou. Dnes se podíváme na Izrael jako vyvolený národ, který prochází a bude procházet těžkostmi, ale který je obdivuhodně držen Bohem uprostřed muslimského světa. Slovy proroka Zachariáše se stal pro národy světa přetěžkým balvanem, kterým nemůžou pohnout a pokud se o to pokusí , tak se poraní. Myslím si, že je potřeba, aby Boží lid byl v obrazu. Podívejme se na současné události pohledem Bible 

Ve středu 14.11.2012 na ČT 24 byl v „Událostech a komentářích“  rozhovor s Izraelským velvyslancem v ČR Yaakovem Levi ohledně současné situace v pásmu Gazy, který mimo jiné řekl , cit.

"Je to jednoduché. Když ostřelování přestane, nebude potřeba v naší operaci pokračovat. (...) Neútočíme na města, ale na infrastrukutru teroristů. (...) Pokud došlo k úmrtí na straně palestinských civilistů, je to proto, že Hamas, Hizballáh a veškeré teroristické organizace používají civilisty jako živé štíty"

Rozhovor sledoval velvyslanec palestinské samosprávy Mohamed Salaymeh v Berlíně, který na to reagoval slovy „  

Jsme proti násilí na obou stranách. (...) Každý okupovaný lid má ale právo na odpor proti okupantům. Poslední útok na Gazu je součástí předvolební kampaně v Izraeli. (..) Doufám, že situace se v několika následujících dnech uklidní. (...) Myslím, že by se Izrael neodvážil zahájit pozemní invazi do Gazy."

Jen za poslední rok dolétlo z Gazy do Izraele přes 700 raket, v posledních dnech pak raketové útoky eskalovaly.  Zpráva zpravodajské agentury Reuters a ČTK z 15.11.2012 zní „

Jen za posledních 24 hodin poslali ozbrojenci z Gazy do Izraele 274 raket. Pokračuje i vojenská operace, kterou včera Izrael zahájil v Gaze, zasáhl tady už na 320 cílů. Izraelská armáda schválila mobilizaci 30 tisíc záložníků a její jednotky se podle nejnovějších informací přemísťují k hranici pásma. Hamas v daném stadiu odmítl jednat s Izraelem o příměří.

V pátek 16.11.2012 přišla zpráva, že Izraelská vláda schválila návrh ministra obrany a mobilizuje 75 000 záložníků, kteří by mohli zasáhnout v případě pozemní invaze do Pásma Gazy. Dnes je sjednáno příměří, jehož garantem je Egypt, kde k moci nastoupilo Muslimské bratrstvo ( PŘEDSEDOU VLÁDY JE HIŠÁM KANDÍL) a kde se zvedají hlasy, které chtějí nastolit v Egyptě právo šaria. Podívejme se nejprve na Boží vyvolení jednoho z národů světa, které sahá až k praotcům Izraele a které stojí v pozadí všech událostí    

1.Bůh si vyvolil Izrael za svůj lid

5 Moj. 7: 6 – 10  „Jsi přece svatý lid Hospodina, svého Boha! Tebe Hospodin, tvůj Bůh, vyvolil, abys byl jeho lidem, jeho zvláštním pokladem jako žádný jiný lid na zemi.  Ne proto, že by vás bylo více než jiných národů, k vám Hospodin přilnul a vyvolil si vás - vždyť jste nejnepatrnější z národů!  Avšak proto, že si vás Hospodin zamiloval, a proto, že chtěl splnit přísahu, kterou dal tvým otcům, …….. Věz tedy, že Hospodin, tvůj Bůh, je Bůh. Je to věrný Bůh, zachovávající smlouvu a milosrdenství do tisícího pokolení těch, kdo jej milují a dodržují jeho přikázání. Těm, kdo jej nenávidí, však odplácí osobně, aby je vyhubil. Nebude váhat - tomu, kdo jej nenávidí, odplatí osobně „

Nenechme se mýlit. Mnozí křesťané říkají, že Bůh zavrhl svůj lid, když ukřižovali svého Mesiáše. S tím názorem nelze souhlasit. Bůh v tomto eiónu jedná s Církví Boží, kterou tvoří ti, kdo uvěřili v Ježíše jako svého Spasitele . V ep.Římanům víme, že Bůh dal „ Izrael stranou“ . Nezatratil ho a ani nenahradil Izrael za Církev. 

Ř 11 : 25 – 29 „ Nechci, bratři, abyste nevěděli o tomto tajemství (abyste nespoléhali na vlastní moudrost): Část Izraele se zatvrdila, ale jen dokud se nenaplní počet pohanů.  Nakonec však bude spasen celý Izrael, jak je psáno: "Vysvoboditel přijde ze Sionu, aby od Jákoba odňal bezbožnost. Toto pak bude má smlouva s nimi, jakmile odstraním jejich hřích." Co do evangelia se tedy kvůli vám stali nepřáteli, ale co do vyvolení jsou to kvůli otcům milovaní Boží.
Bůh nelituje svých darů a povolání! „

Někteří teologové, zejména z řad charismatiků, učí, že tento vyvolený národ nemá význam v plánu spásy, protože na jeho místo nastoupila Církev Boží. Ano, evangelium dodnes Izrael jako národ nepřijímá, cit. „ ale co do vyvolení jsou to kvůli otcům milovaní Boží“ . Proč ?

Protože Bůh nelituje svých darů a povolání ! Nelituje toho, že si je z lásky Boží vyvolil, aby právě na tom nejnepatrnějším národu ukazoval svou lásku, péči a moc. Tento národ měl být „výkladní skříní“ Boha Stvořitele. Jako jediný národ na světě měl a má jednoho Boha, jeho prvním společenským zřízením byla „theokracie“ a když nastoupili králové , tak byli vždy hodnoceni podle svého vztahu k Hospodinu.

Židé si uvědomují své vyvolení a jsou na něj i hrdí. Rabi Jehošua ben Levi ( 3 stol.) v babylonském Talmudu ( učení židovské) říká, cit. „ Jako oliva neztrácí listí ani v létě, ani zimě, tak nebude ani Izrael ztracen – ani v tomto světě, ani budoucím „ 

Když se vrátím k textu z Ř 11:25 – 29 tak uvedu jen toliko : Část Izraele se zatvrdila ……nebyli to všichni Židé. Mnozí z nich, přes všechno pronásledování, se stali Kristovci, založili křesťanské sbory a připojili se do jednoho Těla jehož Hlavou je Kristus.

Část setrvává v zatvrzení proti zvěsti evangelia až do doby, než v pravý čas, Bůh odstraní hřích resp. přijde Vysvoboditel ze Siónu – rozuměj Ježíš Kristus – a odejme od Jákoba ( tím je myšlen Izrael ) bezbožnost. Ten čas nastane, jak praví Písmo,  „ v ten den“ . Dle mého názoru již jsou z něj ukrajovány poslední minuty. Jeho dokončení může nastat velmi brzy. Bude to sedmiletá doba Velkého soužení podle knihy Zj. Janova 

Janko Ostrolucký, který napsal knihu „ Biblická proroctví o konci věků“ uvádí šest biblických smluv, které můžeme najít v Písmech. Jednou z nich je smlouva s Abrahamem . Cit. z knihy Janka Ostroluckého „ Smlouva s Abrahamem byla uzavřena potom, co UVĚŘIL Bohu a přijal jeho pozvání do Zaslíbené země……Tato víra se stala Abrahamovým životním principem, a tak se stal „otcem všech věřících“. Oliva tedy vyrostla na kořenech víry ! „ 

Praotec víry, Abraham, měl syna Izáka, ten Jákoba a z Jákoba se narodilo 12 synů, kteří se stali základem vyvoleného národa Izrael. Výrokem o olivě, která vyrostla na kořenech víry,br. Ostrolucký naráží na biblický obraz národa Izraele jakožto olivy, cit.  „Jeho ratolesti se rozloží, ve své velebnosti bude podoben olivě….“ ( Oz 13:7 ) . Písmo mluví o dvou olivách : plané a ušlechtilé

2. Planá a ušlechtilá oliva

Ř 11:18 – 24 „  a tak se nad ty větve nepovyšuj. Chceš-li se povyšovat, věz, že ty neneseš kořen, ale kořen tebe.  Možná řekneš: "Ty větve byly vylomeny, abych já byl naroubován." Dobře. Byly vylomeny kvůli nevěře, ty však stojíš díky víře. Nebuď domýšlivý, ale boj se. …………  Když jsi ty mohl být vyťat z původní plané olivy a proti přírodě byl naroubován do ušlechtilé olivy, čím spíše budou oni jakožto původní větve naroubováni do své vlastní olivy ? “

Schválně jsem vypustil střední část citátu, která zasluhuje samostatné kázání a kdybych se tím zabýval, tak ztratím linii o kterou mi jde .

Výkladová poznámka : Ř 11: 21 – 23 „  Jestliže Bůh neušetřil přirozených větví, tím spíše neušetří tebe!  Považ dobrotu i přísnost Boží: přísnost k těm, kteří odpadli, avšak dobrotu Boží k tobě, budeš-li se jeho dobroty držet. Jinak i ty budeš vyťat, oni však, nesetrvají-li v nevěře, budou naroubováni, neboť Bůh má moc naroubovat je znovu „ . Tohle místo je často používané jako podpora pro učení o „ nejistotě spasení“. Domnívám se, že zde vůbec nejde o problematiku spasení vírou v Krista.  To vytětí z ušlechtilé olivy těch, kdo tam byli naroubováni z olivy plané se netýká spasení resp. zatracení pro věčnost. Jde o myšlenku, aby se křesťané nechlubili proti Židům, protože se jim pak může stát, že budou také vyťati z ušlechtilé olivy. Znamená to ztrátu výživy ze“svatého kořene“ kterým je Hospodin rozuměj Kristus, ale ne ztrátu spasení. Stejně tak, jako budou naroubované větve předtím vyťaté z ušlechtilé olivy ( Židé, kteří nepřijali Ježíše jako Spasitele) v budoucím čase znovu naroubovány zpět, stejně tak, se může věřící vrátit ( být naroubován) na ušlechtilou olivu a znovu začít přijímat výživu ze „svatého kořene“.

Takže cílíme k otázce : Kdo představuje ušlechtilou olivu a kdo planou ?

Musíme se vrátit k Abrahamovi, kterému Hospodin řekl, cit. „ …….v tobě dojdou požehnání veškeré čeledi země. A Abram se vydal na cestu, jak mu Hospodin přikázal. „ ( 1 Moj.12:3 )

Abraham se vydal na „cestu víry“, na cestu do „Zaslíbené země“ z místa, které představovalo tehdejší blahobyt do pouště. Bůh má rád lidi víry a důvěry v Jeho slovo a zaslíbení. Text „ v tobě dojdou požehnání“ byl dokonale naplněn na Kristu . O tom pojednává celá třetí kapitola epištoly ke Galatským. Tohle není teologická přednáška a tak řeknu jen velmi stručně výsledek rozboru této kapitoly …….

Věřící z řad pohanů byli nuceni věřícími Židy k obřízce a dodržování ustanovení Zákona. Ap.Pavel s nimi v Novém zákoně neustále svádí zápas o čistotu toho, co on, z pověření Kristova, hlásal. Proto věřícím v oblasti řecké Galácie vysvětluje, že se v Kristu stali účastníky Abrahamova požehnání a že nemusí dodržovat ustanovení Zákona, který byl dán o 430 let později Jákobovým potomkům resp. Izraeli . Ať se tím neznepokojují, protože  „ lidé víry docházejí požehnání spolu s věřícím Abrahamem „  ( GAL. 3: 9) . Abraham uvěřil a celý život věřil Bohu stejně jako my dnes věříme Pánu Ježíši

Bůh je věčný a vidí události i své jednání se světem jako hotový, namalovaný obraz od jeho počátku do jeho konce. Proto tam ap.Pavel říká, že se, cit. „ …. v Písmu předvídá, že Bůh na základě víry ospravedlní pohanské národy, dostal už Abraham zaslíbení: `V tobě dojdou požehnání všechny národy „ ( GAL.3:8)

Podle třetí kapitoly Galatským to je Kristus kdo nám umožnil, aby požehnání dané Abrahamovi dostali i pohanské národy.  Skrze víru v Pána Ježíše jako svého Spasitele. Co je obsahem tohoto požehnání, o co tady vůbec jde. Má nás nějak vzrušovat zaslíbení dané Abrahamovi, že skrze něj a skrze naši víru na nás přijde Boží požehnání ?

Jde o celoživotní Boží přízeň, jde o sílu Ducha sv., jde o víru v Boha, který má veškerou pravomoc na nebi i na zemi a jde o veškerá zaslíbení, která jsme dostali v Kristu . Kdo v Ježíše jako svého Spasitele neuvěří, nemá toto zaslíbené požehnání, které mají lidé víry

Nejde jen o to základní uvěření při kterém jsme se znovuzrodili ! Znovuzrození je pro mě obrazem toho základního a fatálního Abrahamova rozhodnutí odejít z velkoměsta do neznáma cit. „ A Abram se vydal na cestu, jak mu Hospodin přikázal“ . Toto je obraz jednorázového aktu – Abram uvěřil a vyšel. Ty jsi uvěřil v Ježíše a vydal jsi se na cestu ! A teď na jakou cestu ? No přeci na cestu víry ! Víry v Boha a Jeho neskutečnou moc. I Židé měli pochopit, že Kristus naplnil Zákon daný na určitou dobu, než přijde spravedlnost z víry v Mesiáše ( Ježíše) . S Jeho křížem přichází nová doba jednání Boha s lidmi. Říkáme jí „doba milosti“

Gal. 3 : 28 – 29 „  Není už rozdíl mezi židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou. Vy všichni jste jedno v Kristu Ježíši. Jste-li Kristovi, jste potomstvo Abrahamovo a dědicové toho, co Bůh zaslíbil „

Mnozí Židé tento záměr nechtěli pochopit a nepřijali ho. Zůstávají dál v judaismu, v dodržování Zákona i když nemají fyzický chrám v Jeruzalémě, který byl rozbořen v roce 70 po Kristu císařem Titem. Přesto je Bůh nezavrhl, protože On svých darů a povolání nelituje.

Vracíme se zpět do ep.Římanům a tam se dočítáme, že vyvolení Židů nebylo a není odmítáním Ježíše jako Mesiáše rozuměj Spasitele zrušeno ( Ř 11:28 )

3. Ježíš jako kořen ušlechtilé olivy

V tom, co píše ap.Pavel o olivě je podstatný kořen, cit. „ A je-li svatý kořen, jsou svaté i větvě….ne ty neseš kořen, ale kořen tebe“ ( Ř 11 : 16 – 18 )

Já znám jediný svatý „ kořen“ a jediné „svaté“ větve. Tím je Kristus a ti, kdo jsou spolu s ním skryti v Bohu !  Haleluja ! Kořen Tě nese, kořen Tě vyživuje, kořen je tvým životem a ty jsi s Ním spojen. Izrael si projde určitým soužením, ale nakonec bude naroubován zpět do ušlechtilé olivy, na které jsou již naroubovány „svaté“ větvě, které představují všechny, kdo přijímají užitek z kořene – Ježíše jako Spasitele

1 Pt. 1:16  „Vždyť je psáno: `Svatí buďte, neboť já jsem svatý „

Doba soužení, soudů a tříbení jednotlivců i národů světa nastane. Nejprve musí dojít k vytržení Církve do oblak, vstříc Pánu a tady bude probíhat apokalypsa. Izrael se stane „ přetěžkým kamenem“ . Ta problematika tlaku na dnešní Izrael pochází z nenávisti vůči vyvoleným. Kde se bere ani nemusíme nijak dlouho spekulovat. Satan má s nimi nevyřízené účty. 

4. Erec Israel ( Země Izraelská)

Hospodin pak Abrahamovi zaslíbil „V ten den uzavřel Hospodin s Abramem smlouvu: "Tvému potomstvu dávám tuto zemi od řeky Egyptské až k řece veliké, řece Eufratu“ ( 1 MOJ.15 : 18 ) 

Asi jste si všimli, že se Hospodin jaksi více rozmáchl, protože Zaslíbená země v pozdějších biblických textech má menší než naznačené území. Nesmíme zapomínat, že Abraham měl také Izmaele a šest synu Ketúry. Z nich pochází arabské kmeny, dnešní muslimský Střední východ . Později jsou hranice Zaslíbené země definovány ve 4 Moj.34:1-12 a Ez.47:13-20  . Uvnitř území je Pásmo Gazy, část Egypta a Sýrie. Takže vidíme, že je připraven konflikt mezi muslimským světem a Židy. 

Po dobytí Jeruzaléma v roce 70 po Kr. došlo k totálnímu exodu Židů do všech zemí světa. Celá staletí Izrael jako stát neexistoval. Jeremiáš před 2600 lety prorokoval, že je Hospodin opět shromáždí do jejich Zaslíbené země. K založení moderního státu Izrael došlo v roce 1948

Jer.32 : 37  "Hle, já je shromáždím ze všech zemí, do nichž jsem je ve svém hněvu, rozhořčení a velikém rozlícení rozehnal. Přivedu je zpět na toto místo a usadím je v bezpečí.  Budou mým lidem a já jim budu Bohem.  Dám jim jedno srdce a jednu cestu, aby se mě báli po všechny dny, aby dobře bylo jim i jejich synům po nich.  Uzavřu s nimi smlouvu věčnou, že už jim nepřestanu prokazovat dobro. Do jejich srdcí dám bázeň přede mnou, aby ode mne neodstupovali „

Ř 11 kap. je napsáno toto : „"Vysvoboditel přijde ze Sionu, aby od Jákoba odňal bezbožnost. Toto pak bude má smlouva s nimi, jakmile odstraním jejich hřích."

5. Jak bude odňata bezbožnost od Izraele ?

Jak Bůh odstraní „ jejich hřích“ . Copak ho již neodstranil na Golgotě ?  Tady jde o jiný přístup. Vzhledem k tomu, že Izrael nepřijal Pána Ježíše jako svého Spasitele v době milosti, pak zbývá jediná odpověď jak Bůh odstraní jejich hřích

Prostě  tím, že dopustí ,aby všechny národy světa vojensky povstali proti tomuto vyvolenému národu. Co bude přesně tou konečnou rozbuškou nevím. Co víme je to, že Bůh Izraeli od návratu do Zaslíbené země „ nepřestane prokazovat dobro“ ( JER.32:40) . Žijeme v době, kdy můžeme vidět, jak Bůh prokazuje dobro svému „Synu“ ( rozuměj Izraeli). Ani to, že většina Židů nepřijímá Krista jako Spasitele, nezruší „smlouvu věčnou“ Boha se svým lidem. Znovu cituji proroka Jeremiáše ,   „ Dám jim jedno srdce a jednu cestu, aby se mě báli po všechny dny, aby dobře bylo jim i jejich synům po nich.

Můžeme očekávat, že do Izraele přijde nebývalá jednota ve smyslu společenském i politickém. Židé začnou mít bázeň před Bohem a Bůh je zahrne vším zaopatřením i v situacích velmi napjatých a vypjatých. Můžu zmínit tzv. šestidenní válku v roce 1967, kdy Židé čelili obrovské přesile muslimů a přitom zvítězili a zabrali další území, která jim byla dána do dědictví ( 4 MOJ.34: 1-15 , EZ. 47:13-20 )

Izrael bude místem očekávání příchodu Mesiáše. Bude to Kristův druhý příchod na zem ve své slávě a zjedná konečné právo a pořádek. Splní svá zaslíbení.

Tohle se stane, když už tady Církev Boží nebude. Naší jedinou nadějí je Kristus. Díky Bohu, můžeme mít spravedlivý resp. správný postoj k Izraeli. Žehnáme mu ve jménu Ježíše a děkujeme Ti, Pane za to, že jsme také těmi, kdo jsou napojeni na svatý kořen a můžeme čerpat z tučnosti ušlechtilé olivy

Amen   

Zde můžete psát...

Diskusní téma: Přetěžký balvan

Datum: 30.04.2015

Vložil: Ivan

Titulek: Námitka k dispenzační teologii

Musím opakovaně upozornit na omyly vzniklé teologickými konstrukcemi. Z Písma neplyne, že CÍRKEV vznikla o letnicích, ani že by tím nastal jiný způsob Božího jednání s lidmi než předtím. Také z Písma neplyne, že by Bůh jednal s lidstvem výhradně skrze Izrael, jak si někteří myslí. Jeden příklad za všechny k zamyšlení: Melchisedech byl knězem Boha nejvyššího (to jsou slova Písma). Mohl jím být mimo Církev Kristovu? Pokud ano, pak Církev ztrácí smysl. Pokud ne, pak tu Církev byla dříve než Abraham. Na námitku, že ten byl "otec" všech věřících, odpovídám, že Písmo nezná moderní pojem "prototyp".

Přidat nový příspěvek