Novoroční

05.01.2014 19:39
 

 

Novoroční

 

Zj.Jana 1 : 17 – 19 „  Když jsem jej spatřil, padl jsem k jeho nohám jako mrtvý. I položil na mne svou pravici a řekl: „Neboj se. Já jsem první i poslední,  ten Živý. Byl jsem mrtvý, a hle, žiji na věky věků. Amen. Mám klíče smrti i podsvětí. Napiš tedy ty věci, které jsi uviděl, a ty, které jsou, a ty, které se mají stát po nich.

 

1. Nemusíme se bát

 

Jan vysvětluje, proč byl na ostrově Patmos. Pro slovo Boží ( řecky „DIA“= „KVŮLI“  Slovu Božímu ) a svědectví o Ježíši. Jan působil v církvi v Efezu, dohlížel také na všechny ostatní sbory a vyučoval Božímu slovu. Jan poznal těžkosti pronásledované Církve moc dobře.  Byl vyhoštěn na Patmos mezi rokem 86 a 96. Je to drsný, vulkanický ostrov u pobřeží Malé Azie, asi deset mil dlouhý a šest mil široký. Sem ho římská moc „uklidila“, aby dal pokoj. A právě na tak pustém a nehostinném místě se apoštol Jan  ocitl v Duchu“ (Zj.1:10) ¨.  Setkává s oslaveným Ježíšem, tak jak Ho nikdy za jeho života na zemi neviděl. A ani vidět nemohl. Jeho sláva a vzezření způsobila, že padá k Jeho nohám jako mrtvý. Pán Ježíš se ho dotýká a říká „  …. Neboj se. Já jsem první i poslední,  ten Živý.…“ . A toto slovo můžeme přijmout i pro naše společenství jako poselství  do Nového roku 2014

 

Neboj se. Já jsem první i poslední,  ten Živý;…“. Jako kdyby Pán říkal :

 

Já jsem stál při vás na začátku i během minulého roku. Budu vás provázet i nadále. Já jsem ten, kdo svá zaslíbení neruší, kdo na každého z vás klade svou mocnou pravici. Já jsem ten Živý ! „ Haleluja !

 

Možná bude pro někoho překvapujícím zjištěním, že ve slově „ Živý“ je velké písmeno „ Ž „ . Jde o jeden z titulů Pána Ježíše ! Je pro nás povzbuzením, že  Živý na nás klade svou pravici, plné síly a moci !

 

Počítejme ve svém životě s Živým, s Pánem , kterému byla dána veškerá pravomoc na nebi i na zemi !  ON má také Boží sílu k výkonu své moci. V knize Zjevení jde zejména o zjevení Pána Ježíše jako Soudce. Ale tím se teď nebudeme zabývat

 

 Apoštol Jan je vyzván, aby napsal co bylo, co je a co bude ! Jan pak napíše to, co mu bylo zjeveno „ v Duchu“. Je pro nás povzbuzením ohlédnout se za minulým rokem. Můžeme napsat co bylo. Můžeme se podívat na sebe teď  a hledět do Nového roku s vírou v Ježíše Krista, který „ je tentýž včera i dnes i na věky  ( Žd 13:8). Za minulý rok jsme nasbírali dost materiálu o kterém bychom mohli psát. Teď stojíme na Skále věků, na Kristu a půjdeme v Boží síle dál. A věřím, že bude co psát až budeme na konci tohoto roku.

 

Podívejme se epištoly k Židům, na verše, které jsou před výrokem,  cit, „  Ježíš Kristus je tentýž včera i dnes i na věky“ . Zjistíme, že věřící židé – Kristovci – jsou  nabádáni k tomu, aby udržovali bratrskou lásku a vykazovali ve svém životě i další skutečnosti. Měli se také oddělit od „lásky k penězům“ , cit. Žid 13:5 – 6

 

 „  Nedejte se vést láskou k penězům; buďte spokojeni s tím, co máte. Vždyť Bůh řekl: `Nikdy tě neopustím a nikdy se tě nezřeknu.´ Proto smíme říkat s důvěrou: `Pán při mně stojí, nebudu se bát. Co mi může udělat člověk?

 

O židovských komunitách se mnoho psalo. Po staletí v nich židovské obce žili ve společenstvích. Zánik Izraele v 1 stol. po Kr. zahájil císař Titus dobytím Jeruzaléma a zbořením chrámu . Po neúspěšném povstání Bar Kochby v letech 132−135 po Kr. došlo k vyhnání Židů z Judska do celého světa.  Reakcí na povstání byla také změna názvu území: římský císař Hadrianus přejmenoval provincii Judeu na Syria Palaestina podle národa Pelištejců. I díky tomu jsou Židé vyhlášenými obchodníky. To, co se stalo 14. května v roce 1948 je obrovským důkazem pravdivosti Bible. Došlo k vyhlášení nezávislosti Státu Izrael. Národ rozptýlený do celého světa se vrací po staletích na svou půdu tak, jak bylo zaslíbeno v prorocích Staré smlouvy. K tomu přečtu jeden z několika veršů, které zaslibují obnovení Státu Izrael

 

„Toto praví Panovník Hospodin: "Shromáždím dům izraelský z národů, mezi kterými jsou rozptýleni, a budu mezi nimi posvěcen před očima pronárodů. Budou bydlet ve své zemi, kterou jsem dal Jákobovi, svému služebníku“ ( Ez.  28:25 )   

 

Můžeme říci, že kladný vztah k obchodu a penězům vůbec mají Židé  ve své národní povaze. A měli ho i v době vznikající Církve Boží  

 

Pisatel listu Židům je povzbuzuje, aby nespoléhali na své peníze, protože je s nimi a bude s nimi Bůh stejně jako byl s Mojžíšem, Jozuem a celým národem Izraele. V epištole Židům používá text z 5 Moj. 31 kde Mojžíš povzbuzuje lid, aby se nebál vstoupit na území zaslíbené země, nebál se bojů, které je čekají a neměl strach z blízké budoucnosti, protože, cit. „  Buďte rozhodní a udatní, nebojte se a nemějte z nich strach, neboť sám Hospodin, tvůj Bůh, jde s tebou, nenechá tě klesnout a neopustí tě" ( 5 Moj.31:6)

 

Povzbuzení platí pro celý národ a platí i pro jednotlivce. Po smrti Mojžíše Hospodin promlouvá k Jozuovi a říká „

 

……Jako jsem byl s Mojžíšem, budu i s tebou. Nenechám tě klesnout a neopustím tě.  Buď rozhodný a udatný….., ( Joz.1: 5 – 6 )

 

To první, co bych Ti chtěl na prahu Nového roku sdělit je to, že Bůh bude s Tebou ! O tom nás Písmo nenechává na pochybách. ON miluje ty, které vykoupil svou krví prolitou na Golgotě. Hospodin to říkal Izraeli, Mojžíšovi , Jozuovi , pisateli listu Židům , Ježíš to říká apoštolovi Janovi a říká to i nám na prvním nedělním shromáždění roku 2014, haleluja ! Bůh bude s Tebou !

 

Můžeme očekávat mnohé duchovní zápasy . Zápas o lidskou duši je vždy duchovní boj. Obraz skutečného boje Izraele při obsazování Zaslíbené země je pro nás výzvou i poučením. Můžeme přijmout zaslíbení o tom, že Bůh bude i s námi v našich zápasech víry

 

Text na začátku knihy Jozue pokračuje a můžeme říci, že se v něm objevuje obecně platný princip. Bůh je „ žárlivě milující“ a touží po tom, aby náš vzájemný vztah byl založen na věrnosti. Tohle se moc v dnešním světě nenosí. Věrnost.

 

Jako když slyším : „  Běž s tím do háje . Kde žiješ. Nesplet sis století ? Vrať se do hrobu, chytrolíne“ .  Tohle říkají lidé, kteří neznají Boha a Jeho lásku a kteří  sami Boha nemilují  

 

Podívejme se na další dva verše, které patří do jednoho balíčku. Jestliže Bůh zaslibuje svou trvalou přítomnost při nás, působení své ochranné moci a  požehnání, pak po nás požaduje, abychom přijímali Jeho slovo. V textu je vzhledem k tomu, ke komu Hospodin mluví použit výraz „Zákon“.  My si můžeme směle dosadit slovo „ Bible  nebo „Boží slovo“. Přečtěme si další část zaslíbení s tímhle aspektem

 

„ bedlivě plň vše, co je v „Božím slově“, ……. Neodchyluj se od něho napravo ani nalevo; tak budeš jednat prozíravě všude, kam půjdeš.  …, „ Boží slovo „ať se nevzdálí od tvých úst. Rozjímej nad ním ve dne v noci, abys mohl bedlivě plnit vše, co je v něm zapsáno. Potom tě bude na tvé cestě provázet zdar, potom budeš jednat prozíravě „ ( Joz.1: 7 – 8 )

 

To druhé, co Ti chci dnešní ráno říci je to, že musíš brát Boží slova vážně. O nich se dočítáme v Bibli. Některá místa vyžadují výklad, jiná lze přijmout tak, jak jsou napsána. Proto máme biblické hodiny, proto se káže Boží slovo, abychom ho znali a respektovali. Nejde jen o znalost, ale jestli jste si všimli, „nemá se vzdálit od našich úst“. To znamená, že má být promlouváno nahlas a v podstatě stále.

 

Neznamená to, že budu neustále polohlasně citovat verše a omílat je jak kafemlýnek. Je to přesně to, co nám Vládík často zdůrazňuje : Vypiš si z Písma dobré verše pro svůj život, vypiš si verše, které mluví o tom, kým jsem v Kristu a pak to nahlas vyhlašuj. Boží slovo má moc a proměňuje tvou mysl. Naše skutky pak budou bez křeče a bez námahy v souladu s Boží vůlí. Najednou budeme patřit Bohu tak, jak ON vždycky chce, abychom mu patřili. Abychom byli věrni jen jemu . Láska bez věrnosti nikdy neprožije pravou hloubku vztahu. Láska bez věrnosti jsou otevřené dveře, které vedou ze vztahu pryč.

 

2. První a poslední je Kristus

 

Výrok o tom , že Ježíš Kristus je „ první i poslední „ ( Zj. Jana 1: 17b) souvisí s Jeho božstvím. Na něj se vztahuje výrok žalmisty, cit. „ Dříve než se zrodily hory, než jsi zrodil zemi a celý svět, od věků navěky jsi ty, Bože“ ( Ž 90:2).

 

Přečtu tři verše ze žalmu sto druhého, které nám dávají nahlédnout do vztahů uvnitř Boha ( z hlediska Boží trojjedinosti) kdy Otec říká svému Synovi , cit. 

 

Ž 102 : 26 – 28 „   Dávno jsi založil zemi, nebesa jsou dílo tvých rukou.  Ta zaniknou, ale ty zůstaneš. Všechna jako roucho zvetší, vyměníš je jako plášť a budou proměněna. Ale ty jsi stále týž -- tvá léta nekončí

 

Tento „první i poslední“ se umí sklonit k těm svým. K  těm, které miluje věčnou Boží láskou .Jan slyšel nejprve, že se nemá bát a strachovat. Ježíš mu to říká, protože se polekal, když viděl Pána Ježíše ve slávě, která mu patří od počátku. Vidění skutečné slávy Božího Syna ho vedlo k tomu, že strachy padl na zem. Musela to být ohromující zkušenost. Ale potěšující na tom je, že i když máme tak mocného a slavného Pána, nemusíme se Ho bát. Je naším Přítelem. Tohle jsem si nevymyslel. Řekl to o učednících a v podstatě i všech svých následovnících sám Ježíš

 

„Nikdo nemá větší lásku než ten, kdo položí život za své přátele.   Vy jste moji přátelé, činíte-li, co vám přikazuji  ( Jan 15:13-14)

 

Zase vidíme motiv poslušnosti vůči tomu, co nám Ježíš říká ve svém Slově¨. Na náš postoj poslušnosti vůči Bohu bychom neměli zapomínat. Jestliže jsem Ježíšův přítel, pak se vším všudy. I s poslušností vůči tomu, co po mě ve svém slovu chce

 

Jsou lidé, kteří udělají pro druhého „ první i poslední“ . Pán Ježíš, ten Živý, pro nás zcela jednoznačně dělá „ první i poslední“. Vše co děláme je pod kontrolou toho, kdo si nás zamiloval a draze vykoupil pro sebe. ON pro nás udělá „ první i poslední“

 

Když si uvědomíme, že podle evangelia Janova je oním Slovem, které bylo na počátku , tak nás to ohromí. Vzpomeňme text  chvály „Ještě dřív než jsi se narodil, Bůh o Tobě věděl“. Ví o nás tady a teď a bude o nás vědět na věčnosti. To je další povzbuzení, protože ON o nás bude vědět i v roce 2014

 

3. Ježíš je Živý

 

To, že Ježíš vstal třetího dne z hrobu ví snad každý. Věděl to i Jan, který se na sklonku svého života setkává s oslaveným Pánem.  To třetí, co chci dnešní ráno prvního shromáždění v Novém roce připomenout, je :  Bůh je Živý a mocný !

 

Proto můžeme očekávat ještě větší projevy Boží moci v našich životech a skrze naše životy. Jinými slovy : Bůh bude mocně jednat skrze ty, kdo věří na zázraky. ON hledá muže a ženy víry.

 

Možná vám to připadá příliš nadnesené. Církev si odvykla mluvit na rovinu ohledně aktuálního působení Boží moci v reálném světě. Je to tím, že si teologicky zdůvodnila, že zázraky Pán konal skrze apoštoly a v době vzniku Církve. Pak to utichlo stejně jako měli podle ní utichnout jazyky. Připomenu poslední verš z evangelia Markova, který si jako  zaslíbení můžeme vzít od svého Pána

 

„ Oni pak vyšli, všude kázali; a Pán s nimi působil a jejich slovo potvrzoval znameními“ ( Mk 16: 20)

 

Dnes schválně vynechám verš předcházející tomuto verši finálnímu. Mluvil jsem o tom, že ty kdo uvěří budou provázet znamení jako je vymítání démonů, mluvení novými jazyky, braní hadů do rukou atd. vícekrát a podrobně. Dnes si vystačíme s tím, že můžeme vírou přijmout toto zaslíbení do Nového roku. I v roce 2014 se dá věřit tomu, že slovo evangelia bude potvrzované viditelnými znameními působení živého Pána. Pro toto zaslíbení neplatí žádné časové předěly a nejde o nějaké evoluční  skoky do nových dimenzí víry. Prostě tady je a my ho v této chvíli přijímáme pro sebe . Pěstujme víru na zázraky i nadále

 

Bůh není bohem litery a skvělých myšlenek. Je mocný a živí. A jako takový se představil Janovi ve vidění na začátku knihy Zjevení. A jako takového Ho můžeme přijmout i na prahu dalšího roku. ON se nemění ! Je stále tentýž, včera , dnes i na věky !

 

4. Můj Pán a můj Bůh

 

Cituji z našeho úvodního textu : „ byl jsem mrtev - a hle, živ jsem na věky věků“  Zatímco v předcházejícím výroku : „ Já jsem první i poslední,  ten Živý;….“ vidíme Pána Ježíše jako Živého a mocí zasahujícího Boha do životů lidí, pak zde můžeme obrátit pozornost na skutečnost, že Ježíš zemřel na kříži, ale v hrobě nezůstal. Byl Boží mocí třetího dne vzkříšený z mrtvých a ukázal se nejprve svým učedníkům a pak i dalším lidem.

 

Vzpomenu dva případy setkání  : Tomáš nebyl v místnosti, když se učedníkům poprvé zjevil vzkříšený Pán. Prohlašuje, že neuvěří dokud si nesáhne na Jeho rány. Po osmi dnech přišel Ježíš podruhé mezi ně a říká Tomášovi : „    Potom řekl Tomášovi: "Polož svůj prst sem, pohleď na mé ruce a vlož svou ruku do rány v mém boku. Nepochybuj a věř!"  Tomáš mu odpověděl: "Můj Pána a můj Bůh" ( Jan 20:27 – 28 )

 

Nepochybuj a věř ! Věř tomu, že mě to stálo hodně. Musel jsem kvůli Tobě sestoupit na zem ačkoli jsem Stvořitel. Musel jsem se ponížit a stát se služebníkem místo toho, aby mě bylo slouženo. Nakonec jsem vzal na sebe Tvůj hřích a strpěl Boží soud místo Tebe. Nepochybuj a věř !

 

Když to Tomáš viděl, ani si sáhnout nemusel. Setkání mělo odezvu ve vyznání, které je pevnější než skála, cit. „"Můj Pán a můj Bůh"

 

Jinou zkušenost měli dva učedníci, kteří odešli po ukřižování Ježíše z Jeruzaléma do Emaus. Vzkříšený Pán se k nim přidal, vyprávěl jim z Písem místa, která se vztahovala na Něj. Byla v nich Boží moc a proto Ho začali přemlouvat , cit.

 

„ ….. "Zůstaň s námi, vždyť už je k večeru a den se schyluje." Vešel tedy a zůstal s nimi.  Když byl s nimi u stolu, vzal chléb, vzdal díky, lámal a rozdával jim. Tu se jim otevřely oči a poznali ho; ale on zmizel jejich zrakům. Řekli si spolu: "Což nám srdce nehořelo, když s námi na cestě mluvil a otvíral nám Písma?" ( Lk 24: 29 – 32 )

 

Poznali Ho proto, že viděli ty ruce. Na nich musely být patrné stopy po hřebech. Znovu mi zaznívají slova, která řekl Pán Ježíš Tomášovi : Nepochybuj a věř !

Jinými slovy nám říká : „ Můžeš věřit, nemusíš pochybovat, protože mě to, co Ti dnes říkám stálo život. Vydal jsem svůj život, abych Tě získal pro sebe ! Pro nikoho jiného !  Ježíš řekl něco důležitého o ztrátách a nálezech, cit.

 

„Kdo nalezne svůj život, ztratí jej; kdo ztratí svůj život pro mne, nalezne jej“ (Mat.  10:39 )  

 

Jestliže chceš nalézt svůj život, pak se musíš vydat Bohu cele. Budeš ušetřen mnoha bíd, které lidi bez Boha provází po celý život. Já jsem uvěřil ve 14-ti letech a byl jsem tím ušetřen mnoha zmatků mládí. Na začátku sedmdesátých let těch svodů a lákadel nebylo tolik jak dnes. Velkou roli sehrává rodina. Někdo tak dobré podmínky jako jsem měl já dnes nemá. A právě proto, o to víc je potřeba držet se Pána Ježíše a následovat životní styl těch, kdo s Bohem prošli kus života. Tam je potřeba hledat inspiraci. Lidé bez Boha, nevěřící, Tě na cestě za Pánem a s Pánem nijak nepodpoří. Spíše Ti podseknou nohy a budou mít radost z Tvého dalšího pádu

 

Můžeme si do  Nového roku vzít ujištění, že Pána Ježíše to, co máme , to co jsme prožili a do čeho právě teď vstupujeme,  stálo hodně. Jeho milování je silnější než smrt.  I v Novém roce se nemusíme bát. ON je s námi !  Pán Ježíš je první i poslední jak z hlediska existence tak z pohledu pomoci v každé naší situaci

 

ON pro nás udělá „ první i poslední“, abychom se čím dál více setkávali s tím Živým – jednajícím skrze nás v moci a síle, která je Bohu vlastní. Výzvu „ Neboj se a věř „ můžeme přijmout jako heslo do roku 2014. To všechno nás přivádí k tomu, že Ježíš se stane opravdovým Pánem mého života, protože je můj Bůh a já jiného boha nechci. Rozhodujeme se být věrní tomu, který si nás zamiloval milováním věčným, haleluja, sláva Pánu !

 

Amen