Marie
Marie
L 1:46-55
Lk 1: 46 – 55 „ Maria řekla: "Duše má velebí Pána a můj duch jásá v Bohu, mém spasiteli, že se sklonil ke své služebnici v jejím ponížení. Hle, od této chvíle budou mne blahoslavit všechna pokolení, že se mnou učinil veliké věci ten, který je mocný. Svaté jest jeho jméno a milosrdenství jeho od pokolení do pokolení k těm, kdo se ho bojí. Prokázal sílu svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně; vladaře svrhl s trůnu a ponížené povýšil, hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou. Ujal se svého služebníka Izraele, pamětliv svého milosrdenství, jež slíbil našim otcům, Abrahamovi a jeho potomkům na věky." Maria zůstala s Alžbětou asi tři měsíce a pak se vrátila domů“
1. Její ponížení
Maria přijímá roli Ježíšovi matky. I když na ní padá stín podezření z nevěry vůči snoubenci Josefovi, tak se raduje. Její ponížení může být ponížením jen v očích nevěřících lidí resp. těch, kteří neví, jaké milosti se jí od Pána dostalo. Bůh se k ní sklonil a počala z Ducha sv. Pro ní to není žádné „ponížení“ . Tak tomu říká okolní profánní svět. Ona se raduje a její duch jásá v Bohu.
Někdy si můžeme prožít něco podobného. Oči světa námi pohrdnou v nějaké konkrétní věci nebo situaci. Nesmí nás to rozhodit, protože nevěřící nebo nepraktikující křesťané to vidí svým pohledem bez ohledu na to, co si o tom myslí Bůh. Nenechme se rozhodit hloupými lidmi, kterých je nablízku vždycky dost a dost. Máme svůj život. Svým postojem, řečí či skutky jednáme tak, abychom mohli bez zábran chválit a velebit Pána podobně jak to dělala Marie u Alžběty
2. Její čistota
Písmo říká, že anděl Gabriel byl poslán, cit. „ k panně zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova; jméno té panny bylo Maria „ ( L 1:27 ) . Ona to pak sama o sobě říká ( Lk 1:34) , že „nežije s mužem“ a proto nemůže počít nový život
Její čistota je o to hodnotnější, když si uvědomíme podmínky ve kterých žila. Když Filip našel Natanaele a říká mu, že našli toho “ o němž psal Mojžíš v Zákoně i proroci“ namítá :“ Z Nazaréta? Co odtamtud může vzejít dobrého? „ (Jan 1:34) . Zkažená společnost v Nazaretu neměla negativní vliv pro její zbožnost. Nepodlehla okolnímu životnímu stylu. Nezažila žádné ponížení od Hospodina, ale díky tomu, že otěhotněla z Boha , tryská z ní pramen mocné chvály Bohu
Marie je příkladem zbožné ženy, které stojí za to následovat Hospodina a udržet si čistotu.
Můžeme říci, že čistota je důsledkem osobního vztahu mezi Bohem a mnou na základě Boží lásky rozlité v našich srdcích. Touto vlastností se Marie řadí mezi další biblické postavy, které měli tak hluboký vztah s Bohem, že dokázali udržet i duchovní čistou. Připomenu Daniela, který byl Bohu věrný a denně se modlil . Dělal to i tehdy, kdy proti němu brojili svými úklady babylónští satrapové . Měl za sebou zkušenost se zázračnou Boží ochranou v ohnivé peci a teď se dozvídá, že bude hozen mezi hladové lvy
Dan 6:11 „ Když se Daniel dověděl, že byl podepsán přípis, vešel do svého domu, kde měl v horní pokoji otevřená okna směrem k Jeruzalému. Třikrát za den klekal na kolena, modlil se a vzdával čest svému Bohu, jako to činíval dříve“
Velcí Boží mužové a ženy dobře vědí jak je důležité žít posvěceným životem a jak zůstávat v Boží přítomnosti. Věřím, že to byl i životní styl Marie
3. Její výsada
Gabriel jí zdůrazňuje, že je „ obdařená milostí“ ( L 1:28 ) . Jen Marie dostala čest porodit Ježíše a mít účast na vtělení Božího Syna a podílet se na Ježíšově dětství a dospívání. …. jedna žena ze zástupu ( ke kterému Ježíš mluvil) pozdvihla hlas a řekla mu: "Blaze lůnu, které tě nosilo, a prsům, které jsi sál!" ( L 11:27 ) . Byla to pravdivá slova, ať už byla vyřčena z jakýchkoli pohnutek. Mám zato, že ta žena Marii skutečně, v dobrém slova smyslu, záviděla
Pro dnešní křesťanské ženy je milost i výsada podílet se na formování svých dětí od útlého dětství do obrazu Krista. Samozřejmě, spolu s otci. Když z nich vychovají další zbožné ženy a muže, tak je to příkladem pro spoluobčany, že to jde. Dobře vychované a zbožné děti se stávají požehnáním pro rodiče. Ta námaha lásky se vyplácí. A obráceně, zbožní rodiče jsou požehnáním pro své děti
4. Její zbožnost
„Tehdy Marie řekla: "Pohleď, jsem služebnice Pána. Ať se mi stane podle tvého slova!" A anděl od ní odešel“ ( L 1:38 ) . Tohle nebylo jednoduché. Byla ochotná se vydat Bohu bez námitek. Být těhotná bez účasti Josefa jí staví do těžké situace. Jistě ho měla ráda a jistě tušila, že to pro Josefa bude pěkná rána až se to dozví. Přesto řekla : ˇAt se stane podle Tvého slova „ !
Zdá se , že nejen přijala roli matky Ježíše, ale i uvěřila ve svou roli v plánu Boží spásy ! V tom je vidět hloubka jejího vztahu s Bohem. Ve své prorocké řeči Alžběta, její teta, říká : „ …Blahoslavená ta, která uvěřila „ ( L 1:45 ) . Následuje úžasné Mariino vyznání, které je obsahem našeho úvodního čtení ( L 1:46 –55 ) . V podstatě říká, že má zálibu v Jeho spasitelském díle, Jeho moci, svatosti a milosrdenství. Musela znát Písma, její chvalořečení svědčí o hlubokém vztahu s Bohem. Ten silnější než její vztah a zamilovanost k Josefovi
5. Její chudoba
Vánoční událost je také obrazem Božího smilování nad lidskou bídou a následky hříchu. Ten, kterému patří celý vesmír a vše co je na něm, tento nesmírně „bohatý“ se stal neskutečně „chudým“ . Ježíš se nenarodil v královském paláci. Narodil se do chudých poměrů. Marie za své rituální očištění podle Zákona přinesla oběť chudých L 2:24 „ ..dvě hrdličky nebo dvě holoubátka“ .
2 Kor.8:9 „Znáte přece milost našeho Pána Ježíše Krista, že se kvůli vám stal chudým, ačkoli byl bohatý, abyste vy jeho chudobou mohli zbohatnou“ .
Kvůli nám se stal chudým. Jak to udělal ? Rozházel prachy v automatech, rozdal je všemu stvoření nebo předal majetek smluvně někomu z archandělů ? Ne ! Sestoupil z Božího trůnu na nebesích a vydal se všanc Marii a Josefovi a lidem
Boháč se vzdává bohatství a přichází do chudoby. Vidí lidskou bídu, následky hříchu. Neschopnost lidí dostat se z marasmu na všechny způsoby. Každý může Jeho chudobou zbohatnout a stát se dědicem Božím a spoludědicem Kristovým. To v prvé řadě. To je pravý smysl Jeho zchudnutí. Každý kdo uvěří , že Ježíš je i Jeho Spasitelem, tak se dostává k neskutečnému bohatství - poznávání Boha a osobní vztah lásky s Ním . To je smysl slov v textu toho verše „Znáte přece milost našeho Pána Ježíše Krista…..“
6. Její problémy
Vztah matka – syn ve kterém chtěla ( pochopitelně) celý život uplatňovat rodičovskou autoritu, byl z lidského pohledu problematický. jako chlapec rodičům připomíná, že musí být ve věcech svého nebeského Otce (L 2:49)
Na svatbě v Káni neučiní první div na její podnět a pokorně připomíná učedníkům, ať ho poslechnou v pravý čas. ( Podle mě musela vědět, že dokáže všechno)
V Mt 12:46-50 se musela naučit, že duchovní vztah má přednost před tělesným, cit. „A zatímco ještě mluvil k zástupům, hle, jeho matka a bratři stáli venku, neboť s ním chtěli promluvit. Někdo mu řekl: "Pohleď, tvá matka a tvoji bratři stojí venku a chtějí s tebou mluvit." On však tomu, kdo mu to řekl, odpověděl: "Kdo je má matka? A kdo jsou moji bratři?" Ukázal rukou na své učedníky a řekl: "Pohleď, toto je má matka a moji bratři.. Kdokoli totiž koná vůli mého nebeského Otce, ten je můj bratr a sestra a matka."
Nakonec to, co prožila u kříže, muselo být strašné. Věděla, že je Božím Synem, že nespravedlivě trpí a umírá a v této chvíli „její duší pronikl meč“ . Pro Marii muselo být velmi bolestné dívat se na křižování jejího Syna . Podívejme se , co prorokoval Simeon, cit.
L 2: 25 – 33 „ V Jeruzalémě žil muž jménem Simeon; byl to člověk spravedlivý a zbožný, očekával potěšení Izraele a Duch svatý byl s ním. Jemu bylo Duchem svatým předpověděno, že neuzří smrti, dokud nespatří Hospodinova Mesiáše. A tehdy veden Duchem přišel do chrámu. Když pak rodiče přinášeli Ježíše, aby splnili, co o dítěti předepisoval Zákon, vzal ho Simeon do náručí a takto chválil Boha: "Nyní propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane, podle svého slova, neboť mé oči viděly tvé spasení, které jsi připravil přede všemi národy - světlo, jež bude zjevením pohanům, slávu pro tvůj lid Izrael." Ježíšův otec a matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. A Simeon jim požehnal a řekl jeho matce Marii: "Hle, on jest dán k pádu i k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se budou vzpírat - i tvou vlastní duši pronikne meč - aby vyšlo najevo myšlení mnohých srdcí"
Tohle se naplňuje pod křížem. I to bylo součástí vyvolení. Utrpení, které si Marie musela prožít, bylo i proto, aby bylo zjeveno i moje myšlení, aby bylo odhaleno a já se mohl sám v sobě vyznat, že jsem ubohý hříšník a potřebuji Krista. Abych mohl uvěřit
Poselstvím letošních Vánoc může být pro nás vnitřní rozhodnoutí žít k Boží slávě. Ukazovat svojí poslušností Bohu na to, že je zde někdo, kdo je neporovnatelně významnější než naše maličkost, než my všichni zde přítomní ? Kdo z nás je ochoten vzdát se svých postojů ve prospěch Boží slávy ?. Nejde o to ztratit rozum pro Krista, ale dát mu své srdce, sebe sama a nechat se jím vést. Tam, kde chce Pán abychom byli. Podívám-li se na sebe, tak vidím pořád rezervy . Marie a její životní příběh je pro nás příkladem, že to jde. Ap.Pavel nás v Ef.1:12 nabádá , abychom byli „ k chvále slávy jeho „ . Věřím, že budeme čím dál tím více pro okolí výzvou k hledání a pak následování Krista pro naše bližní
Amen