Kdo jsem já ?

24.11.2013 15:28

Kdo jsem já?

O Mojžíšovi nechal Duch sv. napsat toto „  (Byl pak Mojžíš člověk nejtišší ze všech lidí, kteříž byli na tváři země) ( 4 Moj.12:3) . Jiné překlady mluví o pokoře. Tichost a pokora jsou si velmi blízko. Tichost můžeme vnímat jako nereptání vůči Bohu, když po mě něco chce. Tak to je napsané, takhle mi to Duch sv. položil na srdce a tak pokorně, tiše, bez odmlouvání a velkých diskuzí jdu a dělám to ! To je správný přístup křesťana k věcem Boží království a k Bohu jako takovému

V Kázání z Hory začíná Ježíš seznamovat soukmenovce a své následovníky s programovým prohlášením Božího království, které přináší na svět. Klade jeho základy. Dříve než začne rozvíjet jeho zásady ; hned na začátku vyučování jim slibuje blahoslavenství . Štěstí pro ty, kdo pak budou respektovat jím stanovené priority života pod Boží vládou. Pod vládou Krále králů a Pána pánů.

A co říká Pán Ježíš k „tichým“? Dozvídáme se , cit. „Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví„  ( Mt 5:5)

V mládí jsem slýchával výklady duchovních otců v tom smyslu, že tato slova jakožto v podstatě i celé kázání z Hory v Matouši páté až sedmé kapitole se týkají Izraele. Toho, jak bude žít Izrael v době tisíciletého království po vztržení Církve Boží a sedmiletém „Velkém soužení“ . Na jeho konci přijde Ježíš podruhé na zem a ujme se vlády ve svém Království. Druhý argument byl poměrně silný a to ten, že věřící v Pána Ježíše, znovuzrození lidé zapojeni do Církve Boží mají všechna zaslíbení spojená s nebem a ne se zemí. To mělo být výlučně záležitostí Židů

Dnes to vidím trochu jinak. Boží království Ježíš uvedl na svět slovy “ Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a věřte evangeliu". Ježíš pak chodil se svými učedníky po Palestině a hlásal slovo v moci ( „dynamis“) a vykonával praktickou činnost jakou bylo uzdravování nemocných a vymítání démonů , cit.  „ Jestliže však vyháním démony Duchem Božím, pak už vás zastihlo Boží království „  ( Mat.12:28 )   

Už je zde! Nejprve se přiblížilo a vzápětí je zastihlo. A Boží království tady zůstalo a dodnes tady je! Nikam neodešlo, už vás zastihlo“ , protože se dějí tyto věci …. a Jeho učedníci i věřící  patřící do Církve Boží mají v něm nejen být, ale v něm i žít !

Je jasné, že některé výroky patřily Izraeli a ty musíme jen aplikovat. Brát z nich duchovní užitek.  Např., cit. „  Slyšeli jste, že bylo řečeno: `Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.  Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují“ (Mt. 5:43- 44 ).

K pohanským národům Bůh takhle nemluvil. Byli jsme „vzdálení od Božích smluv“ . Boží Zákon byl dán Izraeli, vyvolenému národu . Ale tyhle výroky můžeme přijmout protože vyjadřují Boží charakter . A ten máme v Božím království nést . Jako kdyby nám Ježíš říkal : „ Tohle dělejte a bude se mít dobře na zemi“ 

Nebo je tam řeč o daru , cit,. „  Přinášíš-li tedy svůj dar na oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě,  nech svůj dar před oltářem a jdi se nejprve smířit se svým bratrem; potom teprve přijď a přines svůj dar„ ( Mt 5: 23-24) .  I když Církev Boží nepřináší žádné druhy fyzických obětí, tak můžeme přijmout jako duchovní skutečnost, že je potřeba pamatovat na smíření se svým bratrem či sestrou. My dnes přinášíme Bohu také oběť. Ale úplně jinou než přinášel Izrael v době Staré smlouvy, cit. „ Protož skrze něho obětujme Bohu oběť chvály vždycky, to jest ovoce rtů, oslavujících jméno jeho „ ( Žd.13:15 )   Kral.př. Nadčasovost výroku Pána Ježíše v Kázání z Hory spočívá v tom, že je potřeba nejprve vyřešit všechno, co není dosud usmířeno. Než se začneme modlit a chválit Pána, zpívat chvály a oslavovat Jeho svaté jméno, tak si máme vyřešit vztahové problémy uvnitř místní církve

Vidíme, že Kázání z Hory je bohatství, které mnozí křesťané nedoceňují nebo ho chápou špatně. Nebudu se zmiňovat o vylupování oka, které nás svádí nebo utínání rukou jako ochraně před krádeží. Musíme tuto řeč vnímat v kontextu celého Písma a zejména s ohledem na apoštolské učení. Pak se nedopustíme věroučných zmatků a budeme čerpat bohatý užitek z toho, co tam je řečeno .

Ukáži vám praktický příklad na verši z úvodního slova Ježíšova vyučování

„ Blaze tichým, neboť oni dostanou zemi za dědictví (Mt 5:5) . Mnozí křesťané si řeknou, že se znovuzrozených lidí verš netýká, že patří Izraeli. Tvrdí, že naše  zaslíbení jsou přeci spojena s nebem a věčností. Není to celá informace. Zaslíbení daná Církvi se týkají obou realit existence. Např. zaslíbení z Markova evangelia „ Ty, kdo uvěří,budou ….. na choré budou vzkládat ruce a uzdraví je" platí pro tuto zem. V nebi už žádné nemoci nebudou

Být tichým znamená poslouchat Boha a konat Jeho vůli i za cenu jistých obětí, které musíme Bohu položit na oltář. Pán Ježíš v tom verši říká, že bude žehnat „tichým“ a oni obdrží zemi za dědictví, které budou moci převzít jejich děti a užívat si požehnání otců. Mohou ho dál rozvíjet nebo jen opatrovat a předávat dál svým dětem. Takže se vůbec nemusíme bránit myšlence, že bychom neměli obdržet dědictví i na zemi. To nebeské dědictví nám zůstane a vůbec se nevylučuje s požehnáním, které se projeví i v hmotné oblasti

Je jasné, že ne každý křesťan se dostane k možnosti vytvářet dědictví na zemi. Jsou zde okolnosti, které to nemusí umožnit. Ať už je to rodina do které se narodíme, ať už je to výchova, sociální a kulturní vlivy atd.

Já za toto zaslíbení Pánu denně děkuji a jsem vděčný , že jsme mohli koupit a rozšiřovat nemovitosti. Je to naplnění dalšího zaslíbení, které se týká jak hmotných tak i duchovních hodnot cit.  „Ale hledejte vy nejprv království Božího a spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno“ ( Mt. 6: 33)

Nejen duchovní dary a duchovní hodnoty nám budou přidány do života, ale bude nám přidáno i to, co se týká vezdejšího života

Nedávno jsem otevřel knihu „ Nést Jeho přítomnost“ od Billa Johnsona. Některé myšlenky mě inspirovali i k tomuto kázání. Mojžíš je nepřehlédnutá postava Písma. Podívejme se na toho, o kterém je napsáno, že byl nejtišším člověkem na zemi . Na začátku jeho duchovní kariery stojí otázka :

1. Kdo jsem já ?

Tuhle otázku klade Mojžíš Hospodinu, který k němu promluvil z prostředku hořícího keře, který hořel, ale neodhoříval. Já mám rád slogany a hesla. Autor pojmenoval třetí kapitolu své knihy „ Lež bezvýznamnosti“ . To mě doslova fascinuje . To, že jsi pro Boha bezvýznamný je ďáblova lež. Je to lež jako věž !

Přečtu pasáž z 2 Moj.3 kap., kdy Hospodin Mojžíšovi říká 

„ …."Já jsem Bůh tvého otce, Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův." Mojžíš si zakryl tvář, neboť se bál na Boha pohledět.  Hospodin dále řekl: "Dobře jsem viděl ujařmení svého lidu, který je v Egyptě. Slyšel jsem jeho úpění pro bezohlednost jeho poháněčů. Znám jeho bolesti. ……

 Sestoupil jsem, abych jej vysvobodil z moci Egypta a vyvedl jej z oné země do země dobré a prostorné, do země oplývající mlékem a medem, ……Věru, úpění Izraelců dolehlo nyní ke mně. Viděl jsem také útlak, jak je Egypťané utlačují.  Nuže pojď, pošlu tě k faraónovi a vyvedeš můj lid, Izraelce, z Egypta."  Ale Mojžíš Bohu namítal: "Kdo jsem já, abych šel k faraónovi a vyvedl Izraelce z Egypta?"  Odpověděl: "Já budu s tebou! A toto ti bude znamením, že jsem tě poslal: Až vyvedeš lid z Egypta, budete sloužit Bohu na této hoře "

Mojžíš se dívá na sebe, na své schopnosti, na dosavadní zkušenosti a je mu to úplně jasné : Tak tohle, ani náhodou !

Neumím mluvit! Nemám vůdcovské schopnosti. Neumím si ani představit! Před lety musel z Egypta uprchnout do pouště, protože zabil dozorce, který bil jeho soukmenovce. Čtyřicet let žil na poušti a pásl ovce. Naprosto jasná věc : „ Kdo jsem já“ ?

Už jsem se dávno odnaučil být s větším počtem lidí, řešit jejich problémy. Mojžíš měl vysoké vzdělání, vždyť žil a byl vychován faraónovou dcerou . Ale to už je hodně dlouho a jak se dnes říká „ ztratil kvalifikaci“ 

To, co namítá Mojžíš , není pro Boha vůbec podstatné. To Bůh věděl i bez něho. To důležité a to podstatné říká Bůh, cit. „"Já budu s tebou!“

I dnešní ráno chci každého povzbudit : Nekoukej na svou domnělou  či skutečnou neschopnost v tom či onom. Nedívej se na výzvy, které k Tobě má Pán Ježíš svýma očima. Hleď na ně s vírou, protože i dnes Tobě říká „„"Já budu s tebou!“. Bůh je a bude ve všech věcech týkajících se Jeho svrchovaných zájmů s Tebou !

Slyšel to Abrahám ( 1 Moj.21:22), slyšel to Izák ( 1 Moj. 26:24 ), slyšel to Jákob ( 1 Moj.31:3), slyšel to Mojžíš a říkám i Tobě  , že Bůh je s Tebou a zůstane s Tebou navzdory všem prohrám i vítězstvím . Např. prorok Izaiáš promlouvá Boží slova k Izraeli , cit.

 „ Neboj se, vždyť já jsem s tebou, nerozhlížej se úzkostlivě, já jsem tvůj Bůh. Dodám ti odvahu, pomocí ti budu, budu tě podpírat pravicí své spravedlnosti „ ( Izajáš 41:10)

 „  Půjdeš-li přes vody, já budu s tebou, půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě proud, půjdeš-li ohněm, nespálíš se, plamen tě nepopálí „ ( Izajáš 43:2 )

 Ale musíš jít ! Nesmíš stagnovat, nesmíš se zastavit, ale jít za svým Pánem . Vstoupit do všech zaslíbení, které nám Ježíš draze vykoupil na Golgotě . Uvedené verše můžeme vztáhnout na svou osobu  . Podívejme se na balíček Božího zaopatření. Je zde sedm oblastí  :

„ …..1)nerozhlížej se úzkostlivě… 2)Dodám ti odvahu,… 3)pomocí ti budu…., 4)budu tě podpírat pravicí své spravedlnosti….., 5)Půjdeš-li přes vody, já budu s tebou, …. 6)půjdeš-li přes řeky, nestrhne tě proud…., 7)půjdeš-li ohněm, nespálíš se, plamen tě nepopálí „ Jak je to možné ? Bůh na to dává  jednoznačnou odpověď |“Neboj se, vždyť já jsem s tebou, , já jsem tvůj Bůh“

Na jedno nesmíš nikdy zapomenout : Ty musíš být s Bohem. Zůstávat v Kristu a nechávat se vést Duchem sv.

Jestli chceme prožívat toto zaslíbení, pak musíme jít do těch věcí, které po nás chce Pán Ježíš . Že na to nemáme, že Bůh po nás chce příliš je „ lež bezvýznamnosti“ o naší osobnosti!  (nežiji už já, ale žije ve mně Kristus. A život, který zde nyní žiji, žiji ve víře v Syna Božího, který si mne zamiloval a vydal sebe samého za mne. ( Gal. 2:20 )  

Pocit bezvýznamnosti a myšlení poraženého přichází od Nepřítele, který nemá žádný zájem, aby se skrze nás zjevila Boží sláva a moc ! Abychom v tichosti a bez reptání, …. ano v pravé pokoře přijímali Jeho výzvy a vstoupili do oblastí pro nás zatím neznámých nebo těch, kde nás provází obavy a brání nám vyjít vpřed   

Naše identita je v Kristu. V Něm nám už vše potřebné bylo darováno a my si to máme denně brát a v tom chodit

2. Bůh je milosrdný a slitovává se v pravý čas

Bůh říká Mojžíšovi  u hořícího keře , že „ …. viděl ujařmení svého lidu v Egyptě …slyšel jeho úpění …..znal jejich bolesti ….. sestoupil , aby je vyvedl a vysvobodil z moci Egypta….vyvedl je do zaslíbené země, oplývající mlékem a medem …. a pak říká , cit.

"….. úpění Izraelců dolehlo nyní ke mně. Viděl jsem také útlak, jak je Egypťané utlačují.  Nuže pojď, pošlu tě k faraónovi a vyvedeš můj lid, Izraelce, z Egypta"  

Tady je potřeba si všimnout, že s Mojžíšem Bůh počítá ve svých plánech. Bůh má pro každého z nás svůj plán a tam otázka „ Kdo jsem já? „ nemá své místo

To, že Bůh říká, že „sestoupil, aby je vyvedl a vysvobodilznamená plán pro Mojžíše. Bůh si ho vyvolil k tomu úkolu! A protože dobře zná jeho slabosti říká mu „ Neboj se já jsem s Tebou„! Bůh říká, že viděl co se děje v Egyptě, že přišel čas to změnit, sestupuje do toho problému z nebe a jde to řešit. Ale k naplnění svého plánu potřebuje Mojžíše! Nezasahuje přímo, neposílá mocné anděly, ale vybírá pastevce ovcí

Víme, že jsme součástí Jeho plánů. Často o tom slyšíme.  Nestačí to jen vědět, ale také máme vstoupit do dění, když se Bůh rozhodne sestoupit“!   Když se rozhodne vysvobozovat a vyvádět ze zajetí. Uzdravovat….. Potěšovat. …Povzbuzovat . Prostě, když se rozhodne vstoupit do životů lidí jako Bůh živý a mocný . Když se rozhodne něco změnit v místní církvi

3. Oblasti do kterých Bůh vstupuje skrze nás

Znovu zdůrazňuji nosnou myšlenku . Když Bůh říká, že „sestoupil, aby je vyvedl a vysvobodil“, pak to  znamená plán pro Mojžíše. Bůh si ho vyvolil, aby byl tím, kdo vykoná Jeho úmysly. A protože dobře zná jeho slabosti říká mu Neboj se já jsem s Tebou „ ! Na závěr zdůrazním tři myšlenky

3.1. Bezohlednost dozorců

Obraz utlačovaného lidu a jeho bezohledných dozorců nám slouží k duchovní aplikaci. Můžeme volat k Bohu slovy:

„  Pane , Ty vidíš tu „bezohlednost dozorců“ tzn. démonů , kteří drží lidi pod krkem a kladou zástěru na jejich mysl. Vidíš všechny spoutanosti dané tím, že lidi nejdou k Bohu. Úpíme  k Tobě, protože toužíme, aby lidé byli spaseni a osvobozeni

A teď do této situace sestupuje Bůh a říká „ Běž za nimi, já budu s Tebou! „

To je můj plán pro každého, kdo vidí všechnu tu lidskou bídu života bez Boha

3.2. Povstanou noví vůdcové

K vyvedení lidu z otroctví Bůh  potřeboval Mojžíše a teď vyzývá nás! V jedné chvíli se Svrchovaný rozhodne sestoupit a my budeme odhaleni a zjeveni všem lidem jako ti, kdo jsou už dávno součástí Jeho plánu! Budeme připraveni, vyzbrojeni mocí Ducha sv. a Bůh bude skrze naši službu vysvobozovat ty, kdo jsou poddáni mnohým bídám a neví, jak z nich ven !

3.3. Záleží na Božím smilování

Bůh vidí bídu a úpění lidí. Týká se i věřících, kteří by si přáli, aby víc a víc lidi přicházelo do místních církví a byli zachráněni pro věčnost. Aby prožívali Boží zaopatření a opustili mnohé bídy, které je provází životem

Bůh se slitovává a začíná jednat,  „ sestupovat“ v pravý čas „kairos“ . Nedělá to tak , že se osobně zjeví a pomůže. Vykonává svou moc 1)přímo nebo 2)skrze služebníky. Ti musí Boží plán vnitřně přijmout a vstoupit do něj. Mojžíš ho nakonec přijal i když to byla zpočátku samá výmluva.  Přesto je napsáno, že byl „ nejtišší „ na zemi. Mnohdy reptáme i my. Třeba ne nahlas, ale pasivitou ve věcech Božího král. a v oblasti služby v Božím domě

Tichost a pokora znamená vstoupit do Božího plánu bez reptání. Přijmout i čas přípravy, kdy se jakoby navenek nic moc neděje . Ale , jak se říká, „střádáme pod kůži“ tím, že zůstáváme  v Božím domě ( rozuměj místní církvi) a rozvíjíme osobní vztah s Bohem

Bůh nebyl jen s Mojžíšem. Tuhle zkušenost mají celé generace věřících. Neboj se, ON je a bude i s Tebou. Jen musíš vstoupit do Jeho plánu. Možná Tě osloví a vyzve v té nehorší možné chvíli. Bez přípravy. Ale bude to součást Jeho slitování v té či oné oblasti, které půjde přes Tebe!

Může to být i slitování nad sborem, do kterého chodíme. Proč ne. Někdo může být nespokojený sám se sebou, že nevstupuje do nějaké práce na Boží roli. Bůh to vidí a „sestupuje“ v pravý čas a klade osobní otázku:

Chceš se zapojit více do duchovní aktivity?  Pak může z naší strany přijít otázka : Kdo jsem já? Pane, já na to nemám, já v tom nevidím nějakou perspektivu atd. I tady přichází ono Boží: „ Neboj se, já jsem s Tebou „ a teď sestupuji a posílám Tě do aktivity. Já jsem s Tebou, neboj se!

K tomu je potřeba říci, že bychom si aktivitu neměli vybírat podle toho co nás baví a co nám vyhovuje . Mojžíš by si svou roli nikdy sám nevybral a přesto jí převzal a konal. Uvěřil Bohu, že s ním bude Bůh. A protože žijeme ve vzájemných vztazích založených na Boží lásce a scházíme se na principech apoštolského učení Nového zákona, pak je dobré přijít za staršími sboru a říci : Vnímám, že mě Bůh volá do služby, co mám dělat. V čem potřebujete pomoci

Mojžíš byl už dávno součástí Jeho plánu i když o tom ještě nevěděl.  Neměli bychom říkat , „ Kdo jsem já“ , ale přijmout novou vizi pro svou maličkost jak v Božím království, tak v místním sboru. Může být pro každého z nás povzbuzením, když si řekneme : „ Pane, Ty jsi potřeboval Mojžíše a teď potřebuješ mě. Očekávám Tvoji výzvu a vím , že jsi se mnou a budeš se mnou ve všem do čeho vstoupím „

Amen