Byl jsi tam ?

14.04.2019 20:41


Byl jsi tam?

Lk 23: 45 - 48Slunce se zatmělo a chrámová opona se roztrhla vpůli.  Ježíš hlasitě zvolal: "Otče, do tvých rukou svěřuji svého ducha!" Po těch slovech vydechl naposled.  1)Když setník uviděl, co se stalo, vzdal slávu Bohu a řekl: "Ten člověk byl jistě spravedlivý!" 2)Všichni v zástupu, který se sešel k té podívané, se při pohledu na to, co se stalo, bili do prsou a odcházeli pryč"

Klasický spirituál s názvem "Byl jsi tam" s překladem Miloše Rejchrta mě vždy dostane. V originále je název písně s otazníkem na konci věty : "Byl jsi tam, když byl křižován můj Pán ?

Text písně je výpravný a klade otázky : Byl jsi tam, když bděl v Getsemane sám, ...když byl Petrem zapírán, ....když byl bičován a klesal pod tíhou ran. A poslední sloka se ptá : .......  Byl jsi tam, když na kříži skonal Pán ?  Každý z nás s úlevou řekne : "Já tam Pane nebyl ..... a
ani jsem tam být nemohl, protože jsem se narodil ve dvacátém století !
"

Země ani Slunce se nemohlo dívat, jak trpí nevinný za něco, co neudělal. Země se třásla, Slunce se zatmělo. Setník římského vojska, zvyklý na daleko horší scény, ..... když to viděl  "vzdal slávu Bohu". Jeho duše se zachvěla, srdce bylo ohromeno chováním ukřižovaného a řekl : "  Ten člověk byl jistě spravedlivý"

Kolik lidí v našem národě  zná Boha natolik, že Mu vzdávají čest a slávu svými postoji, myšlením a svými skutky . Kdo z Čechů ví v čem spočívá Boží spravedlnost ?

Setník, který velel popravě, se to naučil během několika hodin !

Nepotřeboval chodit na náboženství, nemusel do semináře ani na biblickou školu. Stačilo, aby byl u Jeho ukřižování. Musel vidět umírat mnoho lidí. Slyšel nářky, nadávky, kletby a všechnu lidskou ubohost, která v takovou chvíli nemá už žádné zábrany. Na kříži si nebylo na co hrát.

Ježíš dokázal zvítězit mocí Ducha sv. i nad tímto posledním pokušením. Místo toho řekl : "Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí " ( Lk 23:34) . Ti, co byli vzadu, toho mnoho neslyšeli. Ale setník slyšel všechno a viděl každý okamžik Ježíšových posledních hodin života

V epištole Hebrejům je napsáno, že Kristus , cit. " ..... sám sebe obětoval Bohu skrze věčného Ducha,...."  ( Žd.9:14) . Syn člověka, Ježíš
z Nazaréta, umíral v Boží síle. V každé chvíli Jeho života v Něm byla přítomná Boží moc a síla. I na kříži

Na Golgotě o těch Velikonocích, kdy byl ukřižován Ježíš, tam byly ještě další dva kříže. Se dvěma skutečnými lotry, cit. Lk 23: 39 - 43

"Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: "To jsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!" Tu ho ten druhý okřikl: "Ty se ani Boha nebojíš? Vždyť
jsi sám odsouzen ke stejnému trestu. A my jsme odsouzeni spravedlivě, dostáváme zaslouženou odplatu, ale on nic zlého neudělal." A řekl: "Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království." Ježíš mu odpověděl: "Amen, pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji
."

Ke všemu
utrpení, kterým Ježíš procházel, mu přisolil "soused" z vedlejšího kříže svým rouháním. Mají stejný trest, ale provinění je rozdílné. Ten druhý
odsouzenec přiznal, že oni byli spravedlivě potrestáni. Ježíše potrestali pro pravdu. V evangeliu Matoušovu se ho velekněz, nejvyšší duchovní autorita Židů, ptá, cit. "Zapřísahám tě při živém Bohu, abys nám řekl, zda jsi Mesiáš, Boží Syn!" naléhal velekněz. "Sám jsi to řekl," odpověděl mu Ježíš".

Ježíš přitaká, že je Boží syn, zaslíbený potomek krále Davida, Mesiáš. A za to byl vydán do rukou Římanů a na naléhání lůzy nakonec skončil ve společnosti dvou zločinců

Ten první svou šanci promarnil. Myslel na záchranu svého života, i když má být spravedlivě popraven. Jde o dlouhodobou mučivou smrt
v podstatě postupným udušením doprovázeným nezměrnou bolestí. Ten druhý zločinec si to uvědomuje. Moc času na životní rozhodnutí mu nezbývá. Asi slyšel, co se s Ježíšem dělo před křížem a udělal si o všem svůj úsudek a okřikl spolupachatele, cit. " on nic zlého neudělal".

Udělal životní rozhodnutí: Na nejhorším místě, na kterém se člověk může nacházet. Za ukrutných bolestí. Pak se obrací na Ježíše a ve víře v Jeho moc mu říká: "Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.". Kdyby neuvěřil tomu, že jde o Mesiáše, tak by tohle nikdy nemohl vyslovit.

Podle Ježíšovi reakce, se můžeme domnívat, že byl zachráněn od věčné smrti a bude přenesen do království Božího. Slyší, "dnes budeš se mnou v ráji." Ten první lotr svou šanci utopil v rouhání, druhý udělal rychlé a správné rozhodnutí ohledně spésy své duše na věčnost.

O Velikonocích se hodně mluví o ukřižování a vzkříšení Ježíše z mrtvých. Dnes lidi sedí v teple svých domovů, Bohem zaopatřeni, i když to ani neví, a k Ježíši jako Spasiteli se nehlásí. Škoda, ten zločinec je usvědčí ze všech jejich výmluv, jak to nestíhali, jak měli hodně práce, jak věřili těm, kdo mluvili proti Bohu a svými skutky Boha popírali. Nebude to nic platné. Lotrovi na kříži možná stačila minuta života a byl zachráněn.

Ježíš nakonec umírá nezvykle rychle. Lidé se začínají rozcházet. Věřím, že odcházeli od kříže jiní než k němu přicházeli.

Jak víme, lidský dav dokáže na základě jednoho výkřiku spustit lavinu událostí, které často mění dějiny. Tenkrát byla jiná mentalita, jinak nastavené společenské hodnoty. Dívat se na utrpení druhých a podílet se jejich dalším ponížení výsměchem bylo běžnou normou. Jenže
tentokrát dav odchází jiný než sem přišel (!),
cit. verš čtyřicátý osmý "při pohledu na to, co se stalo, (se) bili do prsou a odcházeli pryč"

Co je proměnilo ? Možná se budete divit, ale byla to přítomná Boží láska ! Ježíš na kříži prožívá absolutní protipól lásky - nenávist.

Boží láska vždy působí na člověka Boží silou. I když si to neuvědomuje. Takto proměněný člověk pak vzdává Bohu čest a slávu ! 
Tím jak myslí, co říká a jak žije. Prostě, kompletní proměna osobnosti směrem k dobru a Dobrému (rozuměj Bohu)

Když byl o Letnicích seslán Duch sv., tak ap. Petr promluvil ke shromážděným Židům mocné slovo o Ježíši, které zakončil takto, cit. Sk.
2: 36
"Ať si je všechen lid Izraele jist, že Bůh učinil Pánem a Mesiášem právě Ježíše, kterého jste ukřižovali!"

Hned v následujícím verši vidíme, že ta slova se dotkla srdce posluchačů, cit.  "  Ta slova je zasáhla do srdce. Začali se Petra a ostatních apoštolů ptát: "Co máme dělat, bratři?"  (Sk.2 : 37 - 39)

Lidé vnímali, že s tím musí něco udělat, nějak se k té zvěsti o Ukřižovaném postavit, nějak jí řešit. Cítili osobní problém. Podobné dilema měl Pilát, když se ptá Židů :  " Co tedy mám učinit s Ježíšem zvaným Mesiáš?" " ( Lk.27:22). Dostalo se mu této odpovědi : "Ukřižovat!"

Vážení a milí ! Od nás takovou odpověď už Ježíš slyšet nemůže. Už se stalo ! Byl ukřižován a vstal z mrtvých, ( haleluja)  vzkříšen
zásahem Boží spravedlnosti.  Dnes víme, že to udělal i kvůli našim hříchům. Je to i naše vina, že Ježíš, svatý Boží Beránek zemřel na kříži. Petr odpověděl zástupu Židů na férovku, cit. "Čiňte pokání," odpověděl Petr, "a každý se nechte pokřtít ve jménu Ježíše Krista, aby vám byly odpuštěny hříchy. ....." (Sk.2:38 - 29)

Nevím jak vy, ale já cítím potřebu právě v této chvíli to udělat. Prostě se Bohu omluvit za svůj podíl na Ježíšově ukřižování a vzít si odpouštění z Jeho probodené ruky. Chci odejít jiný, než jsem přišel na tohle setkání.  Kdo chcete, můžete se k vyznání víry připojit

Bože, Duchu svatý, v této chvíli mocně promlouváš do mého srdce. Stejně, jako jsi zasáhl setníka a další lidi  pod křížem.

Ježíši přiznávám, že to jsou i mé viny a hříchy , které Tě přibily na kříž .

Činím pokání.

Děkuji Ti, že jsi mi v této chvíli odpustil všechna má provinění a podíl na Tvé smrti.  Přijímám od Tebe záchranu a
chci, aby ses stal Pánem mého života.

Duchu sv. sestup na mě a uzdrav všechny moje bolesti, trápení a neodpuštění svým bližním.

Chci abys proměňoval můj charakter k obrazu Božímu a Jeho slávě.   Amen !   

Děkuji.

Přeji vám krásné prožití Velikonočních svátků a žehnám vám ve jménu Otce, Syna i Ducha svatého.

Amen